Hoe zorg ik dat mijn vrienden minder drugs gebruiken?
een paar vrienden van mij zijn, hoe ik en de anderen het zien verslaafd aan drugs (alcohol en wiet) hierdoor mogen veel mensen ze niet meer, ze doen verkeerde dingen stelen van hun vrienden, doen met iedereen seksuele handelingen omdat ze geen nee kunnen zeggen omdat ze te high/dronken zijn. iedereen is het zat maar hoe kunnen we ze dit goed duidelijk maken en ervoor zorgen dat ze stoppen?? we hebben al van alles geprobeerd zoals het gewoon simpel weg van hun afpakken als ze het hadden maar toen werd iemand knock out geslagen. iedereen is trouwens tussen de 14 en 16 jaar.
Toegevoegd na 13 minuten:
ik ken 2 ervan al 13 jaar, het zou misschien de hele vriendschap kunnen beindigen voor altijd, ik rook zelf ook af en toe een keer een jointje in huiselijke kringen, dus ik weet aan welk gevoel ze verslaafd zijn maar we zijn allemaal bang dat het fout afloopt, ze zijn door de drugs al vaker in aanraking gekomen met politie voor o.a mishandeling en ordeverstoring
Bijna alle drinkers kennen het wel: "Vanavond neem ik maar 2 biertjes" om de dag daarna met een zware kater en een paar gaten in je geheugen wakker te worden. Marleen heeft wel een punt.
Rond deze leeftijd kies je je vrienden voor het leven. Vrienden die je al vanaf zeer jong kent ken je toevallig omdat je bij elkaar in de buurt woonde o.i.d.
Kijk er ook weer niet te moeilijk tegenaan, goeie kans dat dit voor een paar tijdelijk is, die kom je over een paar jaar wel weer tegen.
Natuurlijk zijn er die na hun puberteit bij zinnen komen ; dan kun je altijd weer proberen oude banden aan te halen. En dat kun je ze ook best vertellen ; dat je ZO niet met ze om wil gaan, maar wel als ze weer besluiten zich normaal en volwassen te gedragen.
Iemand van diezelfde leeftijd de illusie geven dat hij ze wel weer even op het rechte pad kan krijgen of ze zelfs zou moeten steunen in hun wangedrag, sorry hoor, maar ik zie dat als het kind willens en wetens in gevaar brengen. We hebben het hier duidelijk niet over één biertje of één jointje.
Je hebt een goed hart als je zoveel geeft om mensen om je heen. Vergeet alleen jezelf niet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.