Heb ik eventueel recht op een vergoeding vanwege een scheve tand?
Hoihoi, sinds kort merkte ik op dat mijn buitenste snijtand enorm veel verschoven is op de binnenste snijtand. Deze stond niet 100% recht maar toch een goede 98% laten we zeggen. Nu ik naar foto’s van een jaar geleden kijk zie ik dat de tand toch zeer zichtbaar verschoven is. Mijn wijsheidstanden zijn dan ook de laatste 2jaar doorgekomen en er werd altijd aangeraden door mijn tandarts om te wachten met trekken omdat ze ‘goed’ stonden en genoeg plaats hebben. Het lijkt me toch hier aan te liggen dat de tand zo erg verschoven is. Indien dit het geval zou zijn, kan ik een eventuele vergoeding hiervoor vragen als ik blokjes/onzichtbare beugel aanvraag?
Ik kan jullie het aanwijzen op basis van een foto. De foto van vorig jaar was met een spel en een onnozele foto maar je ziet hierdoor mijn gebit wel goed (de foto’s zijn langs dezelfde kant getrokken van toen en nu)
In Vlaanderen is er een trend dat de orthodontisten bij jongeren met een goed gebit de wijsheidstanden vaak preventief trekken als deze nog in de kiem zitten, vooraleer deze andere tanden beschadigd hebben.
Collega orthodontisten vinden dat je daarmee een aantal overbodige ingrepen doet.
Het is ook geen garantie dat na deze preventieve ingrepen een snijtand niet zal gaan verschuiven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.