Kan ik een schadevergoeding eisen van mijn tandarts?
Ik heb op advies van mijn tandarts uit voorzorg mijn kies laten trekken.
De tandarts ging zo ruw te werk dat er een stuk kaak is afgebroken van ongeveer 1 X 1 cm. Hij heeft mij van te voren niet gewezen op dit risico. Ik had het anders zeker niet laten doen, omdat er geen klachten waren. Voor mijn gevoel is de tandarts onzorgvuldig te werk gegaan. Ik had meerdere keren aangegeven dat moeite had met rustig te blijven liggen door het ruwe werk. Na de behandeling heeft hij me pas verteld wat er aan de hand was en heeft het stukje kaak laten zien. Ik moet volgende week terug komen voor controle.
Toegevoegd na 18 minuten:
*Verstandskies
-een teen: (tijdelijk) functie verschil, kans op fantoompijn, cosmetisch enzovoorts.
-stukje kaakbot achter in de kaak: geen bijzonderheden. Maar ga vooral niet naar een andere tandarts en zoek je het fijn zelf uit. ps. zonder de dikte te geven, kan je het hebben over een blokje van 1x1x1 of een dun stukje van 1x1x0,1
stukje kaakbot achter in de kaak: geen bijzonderheden. Bij mij gaat het er om dat ik dat risico nooit heb willen nemen. De tandarts heeft dat voor mij besloten. Als ik wist dat die breuk tot de mogelijkheden behoorde, had ik die kies waar ik toch al geen last van had gewoon laten zitten. Zeker omdat uit onderzoek is gebleken dat verstandskiezen vaak onnodig getrokken worden door tandartsen. http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1465789/2012/07/06/Wijsheidstanden-preventief-trekken-is-overbodig.dhtml
Ik lees nu pas bij de reacties onder je vraag dat het om een verstandskies gaat. Die worden inderdaad soms getrokken zonder dat het medisch noodzakelijk is (preventief dus). Of die noodzaak er in jouw geval was, valt nu niet meer te beoordelen (tenzij je de kies hebt bewaard; dán zou je een second opinion bij een andere tandarts kunnen vragen). Misschien stond de kies scheef, te dicht op de kies ernaast of was sprake van cariës? Je tandarts had je vooraf moeten uitleggen waarom hij/zij het nodig vond om die kies te trekken. (Zelf zou ik zo'n behandeling nooit laten uitvoeren als het niet echt noodzakelijk was). Anderzijds heb je als patiënt ook een eigen verantwoordelijkheid en zou ik, voordat er een tang in mijn mond verdween, willen weten (en dus vragen!!) wat de tandarts van plan was en waaróm!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.