Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is deze pijn naar wortelkanaal behandeling normaal?

Hallo,

2 dagen geleden heb ik een wortelkanaal behandeling gehad bij mijn rechter tand naast de 2 voortanden.
Deze was 4 maanden geleden al voor behandeld en toen afgesloten met een watje en stift met daarover heen wat composiet.
Enkel bleek nu op de foto dat er nog een ontsteking zat.
Zodoende is hij opnieuw behandeld en afgesloten met een stift en tijdelijk vul materiaal .
Nu willen ze over 2 weken de tand helemaal afmaken.

Alleen waar ik na de behandeling toen en 2 dagen terug totaal geen pijn of complicaties had.
Begint nu sinds gisteren.
Mijn tand alleen maar zeerder te doen,
Word mijn wang alleen maar dikker
En mijn tandvlees roder.

Hoe kan dit?

Ik weet dat bij een kanaal behandelingen
Pijn klachten kunnen optreden.
Maar deze meestal na een dag of 2 tot 4 weer afnemen.

Maar nu heb ik de eerste ruim 24 uur.
Geen centje pijn gehad ( alles zonder verdoving gedaan of medicatie)

Maar nu kan ik niet zonder.
En word alles alleen maar erger naar 2 dagen.

Is dit normaal?

En wat raden jullie mij aan?

Groet.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Hieronder een uittreksel van de uitleg van de tandarts op Mondzorg totaal:
Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?
Een wortelkanaalbehandeling is met een verdoving meestal niet pijnlijk.
Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?
De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal één wortel. Kiezen hebben er vaak meer. De behandelingstijd varieert daarom van een half tot anderhalf uur. Vaak kan de tandarts de wortelkanaalbehandeling in één keer afmaken. Soms moet u een aantal keren terugkomen.

Belangrijk voor u:
Geeft een wortelkanaalbehandeling napijn?
Na het reinigen van de wortelkanalen kunt u eventueel napijn krijgen, die enkele dagen kan aanhouden. U kunt de napijn met een pijnstiller onderdrukken. Een antibioticum is meestal niet nodig.

Even langs de apotheker voor een goede pijnstiller is misschien een optie, al was het maar om de angst voor eventueel verergeren van de pijn te onderdrukken.

Toegevoegd na 3 uur:
Maandagmorgen als eerste bij de tandarts melden. Een diagnose stellen op afstand (zelfs zonder u gezien te hebben) is niet geoorloofd. Wat voor de ene patiënt geldt hoeft niet voor de andere te gelden.

Toegevoegd na 3 uur:
Vraag bij gebruik van pijnstillers altijd advies aan de apotheek
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er een zwelling optreedt, maar ook erge pijn, gewoon contact opnemen met de tandarts. Ik denk zelfs dat nu even bellen, in de weekenddienst, geen overbodige luxe is. Bij een zwelling moet je gewoon even afstemmen met de tandarts, om zeker te zijn dat de zwelling niet doorgaat in een abces. Ik wil je uiteraard niet aan het schrikken maken, maar vind wel dat je erger voor moet zijn. Beter een belletje voor niks, dan spijt achteraf.
Sterkte en schroom niet om te bellen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing