Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt dat ik soms tranen krijg bij tanden poetsen?

Het voelt soms ook alsof er wind in me ogen waait.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Waarschijnlijk wordt door het openen van je mond druk uitgeoefend op de traanbuisjes door je gezichtsspieren, of druk je met de tandenborstel achterin je mond vrij indirect op het traanneuskanaal. Dat roept een soort reflexmatige tranen op. Misschien doet het je daarom denken aan tranen door de wind langs je ogen, omdat dat ook een reactie van het oog zelf is en niet een traan die ontstaat door emotie.

Anders zou ik inderdaad de mint tandpasta zeggen, zoals in de reacties. Ik denk wel dat dat meer voelt als de wind dan de meer mechanische verklaring zoals ik die hier beschrijf, maar je geeft aan dat dat niet de verklaring is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat je een ontsteking hebt.
Krijg je ook tranen als je eet ?

Ik heb deze tekst gekopieerd bekijk ook de bron maar is.

De meest voorkomende oorzaak van pijn aan het tandvlees is ten gevolge van een ontsteking. Een ontsteking ontstaat wanneer er niet voldoende of grondig gepoetst wordt. Bacteriën nestelen zich dan aan de rand van het tandvlees en veroorzaken daar een ontsteking. Het tandvlees gaat zwellen, ziet er rood uit en kan gaan bloeden. Ook kan het tandvlees pijn gaan doen. De pijn is merkbaar tijdens het poetsen of tijdens het eten, wanneer voedsel langs het ontstoken tandvlees wrijft. Ook kan de pijn langer aan blijven houden. De pijn kan soms zo hevig zijn, dat men er tranen van in de ogen krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing