Is de stof 'Hydrated Silica' in tandpasta's slecht voor het tandglazuur?
Uit diverse bronnen haal ik dat het bestandsdeel 'Hydrated Silica' als schuurmiddel wordt gebruikt en dit op den duur tot slijtage van het tandglazuur kan leiden. Dit zou te maken hebben dat dat deze kleine schurende korrels hard van structuur zijn ze niet oplossen. Verdiep ik mij in verschillende tandpasta's dan blijkt echter dat dit ingrediënt werkelijk overal in zit. Is het beter dit bestandsdeel te mijden?
Voor het gebit zal het geen kwaad kunnen, maar ik poets al een tijdje met fluoride vrije tandpasta omdat deze stof ongezond zou zijn. Daarnaast zou fluoride het tandglazuur wel versterken. Mijn ouders zeggen dat mensen uit haar generatie een slechter gebit hebben doordat er toentertijd geen fluoride in tandpasta's zat. Kortom: In hoeverre is het verstandig of onverstandig fluoride vrij te poetsen?
Het schijnt overigens dat je prima de tanden kan poetsen met kokosolie gemengd met wat (Keltisch) zeezout. Zout lost op maar ook dit zal in bepaalde mate een schurende werking hebben. Ja, verwarrend soms al die tegenstrijdige informatie op het internet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.