Gaat een slis/spraakgebrek ontstaan na extractie na beugelbehandeling weg?
Ongeveer een driekwart jaar geleden, heb ik twee ondertanden (Niet de twee middelste maar die twee ernaast) moeten laten trekken omdat ik simpelweg teveel tanden had, en er geen plaats meer voor was.
Nu is het zo dat ik meteen een soort "spraakgebrek" gekregen heb: de d-klank, t-klank, b, p en s aan het einde van een zin en de s,t-klank aan het einde van een woord komen er niet goed uit. (Zo krijg ik de b en d-klank vaak niet afgemaakt, slist de s en gaat de t te lang door. Tevens klinken ze allemaal niet geheel zuiver)
Komende week krijg ik een beugel om de gaten, die ontstaan zijn door het trekken van de tanden, weer netjes dicht te werken. En aangezien mijn "spraakgebrek" m.i. ontstaan is door de twee gaten vraag ik mij af of deze weer weg gaat als ik een beugelbehandeling heb gehad.
Deze zorgen heb ik vooral aangezien mijn tanden abrupt uit mijn mond getrokken zijn, maar door beugelen deze geleidelijk naar elkaar toegebracht worden.
Ik snap dat ik dit het beste aan mijn orthodontist/tandarts kan vragen maar de vorige afspraak met mijn orthodontist was is het vergeten te vragen, en mijn tandarts bleek afgelopen keer bij een andere praktijk te zijn gaan werken. Waardoor ik een vervanger kreeg die geen Nederlands sprak en mijn vraag ook niet kon beantwoorden.