Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oudste leeftijd voor de eerste tandenwissel?

Mijn oudste zoon was er bijna 6 toen zijn eerste melktandje eruit was. Mijn jongste zoon wordt er in april 7 en heeft nu nog steeds al zijn melktanden.
Veel van zijn klasgenootjes hebben al hun eerste volwassen tanden. Ik vraag me dus af hoe lang het nog gaat duren eer er bij hem eens een tandje los zal staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Over het algemeen wordt aangegeven dat kinderen vanaf hun zesde hun tanden gaan wisselen. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd -het kan eerder of later. Het Ivoren Kruis geeft aan dat het beginnen met wisselen meestal tot het achtste jaar gebeurt, dus jouw zoontje valt nog ruim binnen die grens.

Mijn eigen tandarts heeft eens gezegd dat het vaak ook verband houdt met het krijgen van de eerste tandjes: als dat pas laat van start gaat, dan kan dat met het wisselen ook later zijn. Een bijkomend voordeel noemde hij dat snoepen daardoor minder lang invloed had op het volwassen gebit -uiteraard blijft goed poetsen altijd een must!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het wisselen gaat bij meisjes sneller dan bij jongens, dus wat dat betreft klopt het. Het verschil is gemiddeld ongeveer één jaar.
Je hoeft pas ongerust te worden als je zoon al bijna acht is en nog niet begonnen is met wisselen. Dan is het aangeraden een behandelaar te bezoeken.
Amadea
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing