Hoeveel straling gebruikt een tandarts bij het nemen van bitewing-röntgen foto's en kan hij de hoogte van radiatie instellen?
Ik ben gister bij de tandarts geweest. En direkt na het laten afnemen van de zogenaamde bitewing-rontgen foto's van de zijkant van mijn kaken. Voelde ik mij een heel klein beetje duizelig. Op internet-wikipedia lees ik nu dat duizeligheid fataal kan zijn. En geassocieerd wordt met hele hoge dosis straling.
Dus mijn vraag: hoeveel RAD/Gy gebruikt een tandarts bij het nemen van zogeheten "bitewing-röntgenfoto's? En kan hij/zij ook de hoogte van de straling ook zelf bepalen als dezen dat wil?
Toegevoegd na 3 uur:
EDIT: ik kwam oa. dit artikel tegen:
"Röntgenfoto tandarts verdrievoudigt risico hersentumoren
De vaker voorkomende bitewing-röntgenfoto’s – waarbij de boven- en ondertanden van de zijkant zichtbaar zijn – vergroot het risico met een factor 1,9 in de leeftijdsgroep 20 tot 49 jaar. "
Bron: http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_14/nummer_8/nieuwsbericht_837/rontgenfoto_tandarts_verdrievoudigt_risico_hersentumoren.html
Dus wat is het nou?
Als zwangere vrouwen x-rays laten maken in het ziekenhuis dan worden eerst helemaal verpakt in loden hoezen heb ik vernomen om alleen dat plekje bloot te leggen wat gefotografeerd deint te worden.