Hoeveel straling gebruikt een tandarts bij het nemen van bitewing-röntgen foto's en kan hij de hoogte van radiatie instellen?
Ik ben gister bij de tandarts geweest. En direkt na het laten afnemen van de zogenaamde bitewing-rontgen foto's van de zijkant van mijn kaken. Voelde ik mij een heel klein beetje duizelig. Op internet-wikipedia lees ik nu dat duizeligheid fataal kan zijn. En geassocieerd wordt met hele hoge dosis straling.
Dus mijn vraag: hoeveel RAD/Gy gebruikt een tandarts bij het nemen van zogeheten "bitewing-röntgenfoto's? En kan hij/zij ook de hoogte van de straling ook zelf bepalen als dezen dat wil?
Toegevoegd na 3 uur:
EDIT: ik kwam oa. dit artikel tegen:
"Röntgenfoto tandarts verdrievoudigt risico hersentumoren
De vaker voorkomende bitewing-röntgenfoto’s – waarbij de boven- en ondertanden van de zijkant zichtbaar zijn – vergroot het risico met een factor 1,9 in de leeftijdsgroep 20 tot 49 jaar. "
Bron: http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_14/nummer_8/nieuwsbericht_837/rontgenfoto_tandarts_verdrievoudigt_risico_hersentumoren.html
Dus wat is het nou?
Als zwangere vrouwen x-rays laten maken in het ziekenhuis dan worden eerst helemaal verpakt in loden hoezen heb ik vernomen om alleen dat plekje bloot te leggen wat gefotografeerd deint te worden.
Duizeligheid is iets wat bij 20000 verschillende dingen kan horen.
Je hebt echt geen dodelijke hoeveelheid straling van 1 keer een röntgenfoto.. Dan zou ik al dood neergevallen moeten zijn, ik heb al wel 10x ofzo in mijn leven zo'n foto laten maken.
Voordat McTaggart WDDTY lanceerde, werkte ze nauw samen met de Amerikaanse arts Robert Mendelsohn – een van de eerste artsen die gangbare medische behandelingen kritisch onder de loep nam. Inmiddels is WDDTY uitgegroeid tot een van ‘s werelds beste nieuwsbrieven op het gebied van gezondheid.