Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel straling gebruikt een tandarts bij het nemen van bitewing-röntgen foto's en kan hij de hoogte van radiatie instellen?

Ik ben gister bij de tandarts geweest. En direkt na het laten afnemen van de zogenaamde bitewing-rontgen foto's van de zijkant van mijn kaken. Voelde ik mij een heel klein beetje duizelig. Op internet-wikipedia lees ik nu dat duizeligheid fataal kan zijn. En geassocieerd wordt met hele hoge dosis straling.

Dus mijn vraag: hoeveel RAD/Gy gebruikt een tandarts bij het nemen van zogeheten "bitewing-röntgenfoto's? En kan hij/zij ook de hoogte van de straling ook zelf bepalen als dezen dat wil?

Toegevoegd na 3 uur:
EDIT: ik kwam oa. dit artikel tegen:

"Röntgenfoto tandarts verdrievoudigt risico hersentumoren
De vaker voorkomende bitewing-röntgenfoto’s – waarbij de boven- en ondertanden van de zijkant zichtbaar zijn – vergroot het risico met een factor 1,9 in de leeftijdsgroep 20 tot 49 jaar. "

Bron: http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_14/nummer_8/nieuwsbericht_837/rontgenfoto_tandarts_verdrievoudigt_risico_hersentumoren.html

Dus wat is het nou?

Als zwangere vrouwen x-rays laten maken in het ziekenhuis dan worden eerst helemaal verpakt in loden hoezen heb ik vernomen om alleen dat plekje bloot te leggen wat gefotografeerd deint te worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

ik weet niet het exacte hoeveelheid radiatie, maar het is volgens mij niet dodelijk, anders zouden ze het niet doen :), je kan trouwens zelf aangeven als je geen rontgenfoto wilt laten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de site van het Ivoren Kruis:

"Is het maken van een röntgenfoto bij de tandarts schadelijk?
Bij het maken van röntgenfoto’s bij de tandarts gebruikt men een zeer kleine hoeveelheid straling, waardoor de kans op nadelige gevolgen voor de gezondheid gering is. Deze kans is zo klein dat dit nauwelijks in een getal is uit te drukken. Om dit duidelijker te maken vergelijken we het met een aantal situaties uit het dagelijks leven. Zo is het stralingsrisico van het maken van twee röntgenfoto’s vergelijkbaar met dat van een vliegreis van Nederland naar de Verenigde Staten. Bij het vliegen staan we bloot aan meer straling, deze is op grote hoogte sterker dan op de grond.

Het risico is ook vergelijkbaar met een wintersportvakantie van 14 dagen. In hoge gebieden worden we eveneens aan meer straling blootgesteld. Toch moet bij straling, hoe weinig ook, zorgvuldig te werk worden gegaan. Elke keer als een röntgenfoto gewenst is, moet het nut daarvan worden afgewogen tegen het risico van het niet, of te laat ontdekken van een ontsteking of een andere tandheelkundige afwijking.

Waarom neemt de tandarts voor zichzelf extra maatregelen om zich te beschermen als hij of zij een röntgenfoto maakt?
U ontvangt maar één enkele keer röntgenstraling, maar de tandarts maakt veel vaker een röntgenfoto. Als de tandarts elke keer dicht bij u blijft staan, wordt hij onnodig vaak aan röntgenstraling blootgesteld. Daarom gaat de tandarts bij het maken van een röntgenfoto soms achter een deur of schot staan om zich tegen de röntgenstraling te beschermen.

Er is al vaker een röntgenfoto bij mij gemaakt, ook in het ziekenhuis. Mag de tandarts nu ook nog een foto maken?
Ja. De tandarts zal de voordelen van het maken van een röntgenfoto altijd afwegen tegen de nadelen. Maar het is wel goed dat u de tandarts vertelt wanneer er voor het laatst bij u een röntgenfoto is gemaakt. De tandarts kan daarmee rekening houden bij de beoordeling of een röntgenfoto nodig is. Als u bijvoorbeeld van tandarts bent veranderd en deze opnieuw röntgenfoto’s wil maken, vraag dan of u vorige tandarts de eerder bij u genomen röntgenfoto’s heeft doorgestuurd.

Als ik overgevoelig ben voor medicijnen, ben ik dan ook allergisch voor röntgenfoto’s?
Röntgenstraling en medicijnen zijn niet met elkaar te vergelijken. De overgevoeligheid die kan bestaan bij gebruik van medicijnen is gebaseerd op een afweerreactie. Röntgenstraling kan zo’n reactie niet opwekken. (...). "
12 jaar geleden
Het om heel erg weinig röntgenstraling: De equivalente dosis voor bite wing opnamen ligt rond de 5 microSievert, 5 miljoenste Sievert, al hangt het er ook vanaf wat voor röntgentoestel de tandarts gebruikt. Iedere Nederlander ontvangt per jaar een dosis van ca. 2.5 milliSievert uit de omgeving en van zichzelf. Iedereen is nl. zelf ook een beetje radioactief. In de eenheid Sievert is rekening gehouden met de soort straling en de gevoeligheid van de verschillende organen voor de straling.
Zo'n bite wing opname komt ongeveer overeen met de straling die je door een verblijf van 1 dag in Nederland opdoet of met bv. een uurtje vliegen in een vliegtuig. Die duizeligheid die je opmerkte kan er niet door worden veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing