Ik wil een beugel, maar heb geen verzekering daarvoor. Hoe kan ik dit het best financieren?
Ik ben 18 jaar en heb alleen een basis verzekering bij CZ. Hierdoor worden de tandarts en orthodontist kosten niet vergoed. Ik zou graag echter een beugel willen omdat ik mijn tanden niet helemaal goed vind staan. Maar ik weet dus niet hoe ik verder moet, is het verstandiger om alles contant te betalen? Of is het beter om een verzekering af te sluiten. Indien ik alles contant zou betalen dan zou ik toch als mijn beugel er uit zou zijn nog steeds moeten blijven betalen voor de controle van de spalken? (kan heel je leven erin blijven) Of worden de spalken gecontroleerd bij je tandarts? Indien dit zo zou zijn dan lijkt het mij verstandiger om de orthodontist kosten (plaatsen beugel) zelf te betalen en mij te verzekeren voor tandartskosten. zodat ik ook gelijk voor mijn tanden gecontroleerd word.
Wat lijkt jullie het verstandigst?
Want nu heb ik dus helemaal geen verzekering en dat is denk ik niet normaal. Graag zou ik willen weten hoe ik dit moet oplossen."
De kosten voor de orto (controles) zijn ca. 800 euro per jaar. Wanneer er dus meer dan 440 euro vergoed zou worden (zou me verbazen), zou dat aanhalen. Ook voor het aanmeten betaal je een flinke eigen bijdrage. Hoeveel wordt daar van vergoed ? Zou eerst maar eens HEEL goed uitzoeken wat er precies verzekerd wordt ; levert het daadwerkeijk wat op, dan is het de moeite waard. Levert het niks op, dan hoef je er natuurlijk ook niet aan te beginnen.
En kijk er niet al te gek van op als je met de verzekering duurder uit bent dan met de beugel zelf. Kijk ook wat je allemaal nodig denkt te hebben uit dat aanvullende pakket. Brillen ? Elke verzekering is duurder dan de pakweg 100 euro die ik elke twee jaar voor een nieuwe bril kwijt ben. Alternatieve geneeswijzen ? Ga ik nooit gebruik van maken. Tandarts ? Premie is duurder dan mijn kosten ALS ik ooit wat zou hebben. (Dat is bij mijn man inmiddels gebleken). 2000 euro vind ik eerlijk gezegd niet een bedrag om steil van achterover te vallen, Het gaat om een cosmetische, dus niet noodzakelijke, ingreep ; een nieuwe neus of borstvergroting is aanzienlijk duurder. En een mooi gebit blijft de rest van je leven.
Heb al 3 jaar een verzekering van zo'n 15-20,- per maand, die vergoedt tot 500,-. Ik gebruik elk jaar de 500,- (de tandarts kan bij mij goed aangeven welke kiezen nog gesaneerd moeten worden), dus bespaar ik elk jaar zo'n 300,-. Als ik niet meer zeker weet dat ik kosten ga maken, dán gooi ik de verzekering er uit.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.