Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe duur is het trekken van een gebit, mag de tandarts dit weigeren en dekt de verzekering dit?

Ik heb een kutgebit dus ik wil graag een kunstgebit, ik vraag mij af of de tandarts de tanden moet trekken(ik ben 20) hoe duur dit kost en of de verzekering dat dekt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De kosten voor een kunstgebit bedragen tussen de 1500 en 2000 euro, maar afhankelijk van wat er tevoren moet gebeuren kan dat nog oplopen.

Als het echt noodzakelijk is, vergoed de verzekering een deel (ik meen rond de 75 %) van de kosten.

Een tandarts trekt echter niet voor de lol een heel gebit, want het blijft een prothese en omdat je kaak slinkt, gaat hij NIET je leven lang mee maar zul je om de zoveel jaar een nieuw gebit moeten. Gemiddeld gaat een gebit 5 tot 8 jaar mee, en je bent pas 20, dus tel uit je winst.

Dat je van 'ALLE ellende' af bent en je gebit en / of kaken kunt verwaarlozen en nooit meer naar de tandarts hoeft, is overigens gewoon pertinent niet waar.

Overleg het met je tandarts en kijk samen of een kunstgebit voor jouw inderdaad de oplossing zou zijn, of dat je met een flinke renovatie en daarna goed onderhoud nog je leven lang met je eigen tanden kunt - wat veruit het prettigst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees in de reacties onder de vraag dat je het kostenaspect nogal mee laat wegen. Als het gaat om de kosten, ben je voor elke kostbare behandeling vanuit de basisverzekering je verplichte eigen risico van 220 euro kwijt. Voor een kunstgebit betaal je vervolgens 25% van de kosten (zeg zo'n 300 euro, misschien meer) en voor implantaten betaal je een eigen bijdrage van 125 euro per kaak, dus 250 euro in totaal.

Dat is als je het vergoed krijgt vanuit de basisverzekering: meestal moet je eerst toestemming vragen, en als een gebit minder lang meegaat dan de gemiddelde termijn van 5-8 jaar die zorgverzekeraars rekenen (termijn verschilt per verzekeraar) dan moet je soms veel meer zelf betalen. Daarbij is het natuurlijk niet zo dat je met een kunstgebit nooit meer naar de tandarts zou hoeven: een kunstgebit behoeft ook onderhoud, dat is volgens mij minstens zo duur als je eigen tanden. Daarbij: voordat zo'n ding goed zit, heb je vaak al heel wat extra consulten bij tandtechnieker en tandarts achter de rug.

Mijn advies: probeer alsjeblieft eerst andere mogelijkheden! Neem indien nodig (tijdelijk) een goede aanvullende tandartsverzekering, zodat je je gebit goed kunt laten renoveren. Dat is echt de moeite waard, want dat gaat VEEL langer mee dan een kunstgebit, en heeft ook bij lange na niet zoveel nadelen. Na het trekken van een gebit zal met name de onderkaak erg gaan slinken, en daarom zullen de meeste tandartsen er bij een 20-jarige heel terecht ook ALLES aan doen om het eigen gebit te behouden. In een enkel geval is er echt geen andere optie meer en is het trekken en vervolgens het maken van een kunstgebit echt nodig, maar doe dat niet uit kostenoverweging of omdat je denkt dat je er daarna "vanaf zult zijn". Alleen al die instelling verraadt dat je niet goed geïnformeerd bent over de risico's en nadelen van een gebitsprothese. Nogmaals: het kán soms de enige mogelijkheid nog zijn, maar ga je éérst goed inlezen, en zoek samen met je tandarts naar de mogelijkheden.

Ik vergeet bijna nog je andere vraag, namelijk of een tandarts dit mag weigeren: ja, natuurlijk mag hij dat. Een tandarts voert alleen behandelingen uit die hij/zij tandheelkundig nodig en verantwoord acht. Als de tandarts dus van mening is dat het niet noodzakelijk is dat jouw gebit volledig getrokken wordt, zal hij dat ook niet gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing