Kan een ontsteking onder een kies vanzelf overgaan, of is er altijd tandheelkundige behandeling nodig?
Zaterdag. Een lang kerstweekend voor de deur, en jawel hoor: kiespijn. Tandvlees boven die kies was al een paar dagen drukpijnlijk, dus ik zag al wat aankomen. Mijn plan: het uitzingen tot dinsdag, en dan direct de tandarts bellen. Tandvlees was gezwollen, en lymfeklier in de hals aan dezelfde zijde opgezet, dus het zal een ontsteking zijn. Gisteren begon het te kloppen en echt flink pijn te doen. Heb wat pijnstillers genomen en hoopte maar dat het vandaag niet nog erger zou zijn.
Vandaag heb ik echter nergens last van. De zwelling is weg, alleen het tandvlees is nog wat pijnlijk bij druk.
Wat kan ik de komende week het beste doen? Kan zo'n ontsteking vanzelf overgaan, of is het altijd een teken dat er meer aan de hand is? De laatste tandartscontrole is zo'n twee maanden geleden, en alles zag er toen goed uit. Ik heb een prima gebit en zelden klachten. De laatste foto's zijn wel al zo'n twee jaar oud. Kan ik - als ik verder nergens last van heb - gewoon de volgende controle afwachten, of loop ik dan een groot risico op meer ellende?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.