Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

krijg ik een verstandskies?

er groeit een tand helemaal achter rechts bovenin en hij doet heel erg pijn. is dit een verstandskies? en hoe kan ik deze pijn verminderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zie dat je 13 jaar bent. Het blijvende gebit komt door tot de leeftijd 12-13 jaar. De verstandskiezen verschijnen maar pas vanaf het zestiende levensjaar. Zou het niet kunnen dat het je tweede grote kies is die bij jou wat laat doorkomt?

Tegen de pijn kun je paracetamol nemen. Ook kan het helpen om te spoelen met kamillethee. De pijn die je voelt is onschuldig en ontstaat doordat de kies die doorkomt je tandvlees opzij duwt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan het beste zo snel mogelijk een afspraak met de tandarts maken. Tegen de pijn kun je niet erg veel doen.

Neem een paracetamol, dat helpt een beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat word je nieuwe kies. Als hij door is dan is de pijn gelijk weg. Er zit een soort velletje boven en die moet door. Je kan 't versnellen door bv appels te eten. Lukt 't snel genoeg dan even naar de tandarts

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedoel... Niet snel genoeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een beugel hebt gehad, dan zou er ruimte voor de verstandskiezen moeten zijn, omdat een orthodontist daar rekening mee houd, dat die er later nog bij moeten, dus dan zouden ze moeten passen in je mond.
Als je geen beugel hebt gehad, kan het zijn dat er te weinig ruimte is voor de verstandskies, en drukt die andere kiezen weg, en dat doet pijn, en dan zou ik snel naar de tandarts gaan, want dan kan die kies heel je gebit scheef zetten.
Dan word die er waarschijnlijk uit getrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing