Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het op het moment van je geboorte al bekend of je later veel of weinig gaatjes zult krijgen?

Sommige mensen onderhouden hun gebit zo goed als maar kan, maar hebben toch vaak gaatjes. Anderen poetsen 1x per dag hun tanden en hebben nooit gaatjes oftewel: wordt het bij je geboorte al bepaald?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Gebit
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Poetsen is natuurlijk belangrijk, maar er zijn meer factoren. Hoeveel eetmomenten heb je op een dag bijvoorbeeld. En wat eet je, zure dingen of niet. En hoe goed poets je je tanden, minder vaak poetsen maar wel heel goed is misschien wel beter dan vaker oppervlakkig reinigen.
En dan is er waarschijnlijk ook wel een erfelijke factor, die zal wel gaan over de samenstelling van het speeksel en de kwaliteit van het tandglazuur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel, helder antwoord!

Andere antwoorden (4)

de samenstelling van het speeksel kan varieren, waardoor de een sneller gaatjes zal ontwikkelen dan de ander.
dat ligt bij de geboorte al vast.
uiteraard heb je zelf ook veel invloed op het ontstaan van gaatjes, door je voedingsgewoontes en mondhygiene.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
nee want met je geboorte heb je nog niet eens tanden plus dat je eerst ook een melkgebit krijgt voordat je volwassen gebit krijgt..
ook ligt het eraan hoe goed jij je tanden bijhoud met poetsen en hoeveel suikers en alles dat je eet..
ze kunnen niet met je geboorte zeggen dat je gebit veel gaatjes zou bevatten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en nee. ja het hangt ervan af hoe zuur speeksel je hebt. En als allebei je ouders veel gaatjes hebben is de kans bij jou ook groter. Maar als jij weinig citroenzuur en suikers neemt neemt de kans flink af. Eet ook een zak snoep in een keer op en doe er niet de hele dag over dit geldt ook voor drankjes en niet te lang in je mond houden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is weinig te vinden over dit onderwerp (wetenschappelijk research), maar ik heb een flauw vermoeden dat erfelijkheid indirect een rol zou kunnen spelen. Belangrijkere factoren zijn mijns inziens onderhoud, voedsel (bv hoge/lage zuurgraad, suikers) zoals in andere antwoorden ook al aangegeven is. Ik wil er echter nog een andere aan toevoegen uit eigen ervaring (want ik ken dit). Zal het kort proberen te houden, dit gaat over het 'volwassen' gebit. Mijn zus poetste 1x per dag, snoepte veel, nooit gaatjes. Ik poetste 2x per dag, snoepte bijna nooit, altijd gaatjes... Wij veranderden van tandarts toen mijn zus nog haar melkgebit had en ik mijn volwassen gebit. Oude tandarts deed niet aan melkgebit-onderhoud, nieuwe tandarts wel (bij mijn zus dus). Nieuwe tandarts boos op oude tandarts, want volgens zijn zeggen heeft de verwaarlozing van mijn melkgebit mijn volwassen gebit-in-de-maak aangetast en zwak gemaakt. Dus tandartsgedrag zou ook kunnen meebepalen of je veel/weinig gaatjes krijgt. Als je zin hebt om een wetenschappelijke verhandeling te lezen over 'erfelijkheid en caries', volg dan de link: http://dare.ubn.kun.nl/bitstream/2066/21625/1/21625___.PDF (het epistel is in Nederlandse taal).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding