Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke supplementen zijn goed voor sporters en waarom?

Ik ben intensief aan het sporten en hoor om me heen veel verhalen over verschillende soorten supplementen die me zouden kunnen helpen. Bijvoorbeeld mijn spieren, maar heel veel verder dan eiwit kom ik niet. Althans, via Google kom ik redelijk ver, maar ik wil weten of er ook dingen zijn waar ik op moet letten, zodat ik geen gevaarlijke supplementen neem.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

k krijg dit soort vragen als trainer regelmatig, maar ben geen voedingsdeskundige. Dat zeg ik er wel graag bij. Ook ben ik het met Ritsuka eens dat letten op je voeding veel belangrijker is dan eenvoudig grijpen naar supplementen als je veel sport.

Fit.nl is trouwens een fijn platform. Volgens mij is dat van oorsprong ook opgezet door studenten en werken ze met universiteiten samen. Zelf gebruik ik het liefst boeken om eea op te zoeken.

Goed, dat gezegd hebbende. De supplementen. Het is altijd een beetje gevaarlijk om te zeggen dat er een soort of een paar soorten is dat iedereen helpt. Zoals Tinus al vraagt ligt het er een beetje aan ook welke sporten je doet, maar eiwitpoeder staat er om bekend dat het goed is voor je spieren en spierherstel.

Daarnaast zijn creatine, BCAA’s, vitamine D en magnesium populair. Maar het verschilt dus wel wezenlijk of je veel gaat hardlopen (meer duursport) en dus wellicht ook de crosstrainer doet. Want dan kan je ook kijken naar Elektrolyten, beta alanine en carnitine.

Elektrolyten zijn bijvoorbeeld natrium, kalium en magnesium.

Op zich is bijna geen enkel supplement dat verkrijgbaar is echt gevaarlijk voor je en zijn de meeste op die manier werkzaam dat je ze bij een teveel weer uitplast. Hoewel dat ook niet voor alle soorten opgaat.

Vooral als je gezondheidsproblemen hebt of medicijnen slikt, is het echt belangrijk om dit goed te controleren. Dat noemen ze contra indicaties. Houdt eigenlijk in dat je moet checken of jouw supplementen die je wil nemen de werking van je medicatie niet afzwakken of juist versterken.

Of dat ze bijvoorbeeld je nieren extra belasten waardoor het lastiger zou kunnen worden om een teveel aan vitamines of supplementen weer uit te plassen.

Als je geen medicatie slikt of bepaalde (chronische) ziektes hebt, dan kan je relatief veilig de meeste in Nederland verkochte dingen wel kopen.

Maar ga niet overdrijven. Zoals Ritsuka zegt is goede voeding veel belangrijker. Supplementen lijken een quick and easy win, maar op de lange termijn zie je gewoon eigenlijk heel eenvoudig terug dat gezonde voeding een beter effect lijkt te hebben.
Ik begrijp dat je bronnen kan toevoegen, dus dat zal ik doen omdat je zelf dan eea ook kan nalezen en anderen in de toekomst wellicht ook. Het onderzoek waaruit blijkt dat BCAA vermoeidheid kan tegengaan en daarmee kan helpen bij sporten is van Newholme E.A. het heet branded chaos amino acid and central fatique. Dit vond in een boek met de naam supplementenwijzer. Daarnaast geeft het Voedingscentrum goede tips net als het rivm. Ook zie ik commerciële sites met heldere uitleg zoals Smeets en gras of vitaminstore. Maar vraag is of dat je antwoord helpt aangezien zij aansturen op verkoop natuurlijk en jij volgens mij niet per se wil kopen, maar meer op zoek bent naar de info. Anyhow, ik deel ze hierbij met je:
een maand geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing