Wat zijn de negatieve gevolgen van teveel D3 druppels geven bij een baby?
Mijn partner en ik gaven beide, de druppels in de fles. Kwamen wij net achter. Het gaat al maanden fout. Ze krijgt dus 2 keer 4 druppels per dag ipv 1 keer 4 druppels. Wat zijn de negatieve gevolgen hiervan? Van de D3 kids 0+ druppels op oliebasis.
Teveel vitamine D door supplementen
Dit komt doordat vitamine D helpt bij de opname van calcium uit voeding. Een te hoge calciumspiegel kan leiden tot symptomen zoals misselijkheid, vermoeidheid en in ernstige gevallen nierproblemen. Het is wel belangrijk te benadrukken dat een teveel aan vitamine D zeldzaam is. Vanuit Women's Health:
Teveel vitamine D symptomen
Er zijn diverse dingen die met je lichaam kunnen gebeuren als je teveel vitamine D binnen hebt gekregen, namelijk: Nierstenen
Kalkafzetting rondom organen
Schade aan het hart
Misselijkheid
Braken
Verlies van eetlust
Koorts
Rillingen
Slaperigheid of vermoeidheid
Gewichtsverlies Meest belangrijke is wel of nu de sobering juist te houden en voor.de zekerheid de huisarts in te lichten. Dit laatste om elke twijfel weg te nemen omdat als er toch iets gebeurd, vergeet je het jezelf nooit als er twijfel bestaat omtrent de vitamine D.
Een prima antwoord op de vraag.
Was er toevallig ook een toevoeging K2mk7 ?
- Uitsluitend Apotheek (UA): Geneesmiddelen met een relatief mild potentieel risico.
- Uitsluitend Apotheek of Drogist (UAD): Geneesmiddelen met een relatief laag potentieel risico.
- Algemene Verkoop (AV): Geneesmiddelen met een relatief zeer laag potentieel risico. De laatste, AV, zijn medicatie in de vrije verkoop, waarbij het nagenoeg onmogelijk is om daadwerkelijk gevaar te lopen bij verkeerd gebruik. Ook bij langdurig verkeerd gebruik. Voorbeeld is paracetamol. Die kan je zeker overdosering, kan ook zeker leverproblemen opleveren, maar dan komt je echt waanzinnig overgedoseerd hebben. Hetzelfde geldt voor vitamine D. De babyvariant is gegeven. Hierbij is de dagelijkse inname al gebasseerd op baby's. Een overdosering is dus heel moeilijk. Het Voedingscentrum adviseert 10 microgram per dag tot je kind 4 jaar is. Ongeacht hoeveel er al via borstvoeding of flesvoeding is binnen gekomen.
@Utrecht, de hoeveelheid in flesvoeding maakt dus niet uit. Met de extra druppels verwacht ik geen problemen. Maar nogmaals, check het met de huisarts voor de zekerheid (zoals ook al eerder aangegeven).
Vitamines kunnen wel degelijk als medicijnen voorgeschreven worden. Als injecties bijvoorbeeld of als zeer hoge doseringen.
(Je kan ze opzoeken op de geneesmiddeleninformatiebank.nl). De vitamines die je in de kruidvat e.d. koopt zijn lage doseringen die in feite een AV status hebben. Ze vormen daardoor geen risico voor de gezondheid als mensen zelf gaan doseren. Dank voor deze hele goede vraag!
Hartelijk dank voor de feedback. Ik denk echter niet dat we het eens worden. Leesvoer:
In 2012 heeft de European Food Safety Authority (EFSA) de aanvaardbare bovengrens van inname voor vitamine D herzien. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en
Milieu (RIVM) gevraagd uit te zoeken wat deze herziening van de aanvaardbare bovengrens van inname betekent voor de Nederlandse bevolking. In dit briefrapport staat het eerste deel van het onderzoek beschreven ten aanzien van vitamine D
inname door zuigelingen. Uit de scenarioberekeningen blijkt dat het overgrote deel van de zuigelingen (0-19 maanden) een vitamine D inname had die onder de bovengrens ligt die door
de EFSA is vastgesteld (25 μg/dag).
Naar schatting had 4-11% van de zuigelingen van 7-11 maanden een inname boven deze bovengrens. Overschrijding van de bovengrens hoeft niet direct te leiden tot nadelige gezondheidseffecten.
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350090015.pdf
"Vitamine D inname van zuigelingen op basis van huidige voedselverrijking en suppletie-advies
Scenario-analyses"
"Met de extra druppels verwacht ik geen problemen. Maar nogmaals, check het met de huisarts voor de zekerheid (zoals ook al eerder aangegeven)." Daarna volgde uitkwam over de statussen. Dit gaat inderdaad niet over gelijk hebben, dit gaat om deze baby waar ik al vanaf het begin heel duidelijk in was, meest belangrijke is de huisarts. Zou u goed willen lezen voordat u verwijten gaat geven over andermans prioriteiten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.