Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je van een brandslang drinken na 3 minuten doorspoelen?

Ja het is wel een Kiwa slang.

3 maanden geleden
812
TurfGraver
3 maanden geleden
Zou niet weten waarom niet.
Al vraag ik mij af waarom je dat zou doen.
Ritsuka
3 maanden geleden
Heb je geen kraan?
Oswald
3 maanden geleden
Omdat ik toch met die slang bezig ben en niet helemaal terug ga perse naar de keuken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik zou het niet doen! Zeker niet als de brandslang nooit of amper gebruikt is.
In de sportzaal waar ik gewerkt heb moest hij eens per week open gezet worden en een half uur spuiten om bacteriegroei tegen te gaan.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
Voor de gezondheid zit er een groot risico in die eerste minuten doorspoelen. In het stilstaande water van de slang kan zich legionella hebben ontwikkeld. Je kunt het water niet gewoon uit de slang laten lopen. Er staat druk op en door de spuitmond ontstaat altijd eerst even een waternevel of sproeier voordat je het water als krachtige straal kunt richten. Juist in die eerste waternevel kan de legionella zitten die je inademt. Legionella is alleen gevaarlijk als je het inademt. Water met legionella drinken is in principe niet gevaarlijk. In stilstaand water kunnen echter ook allerlei bacteriën zich hebben ontwikkeld en die zijn vaak wel gevaarlijk om binnen te krijgen. Daar ga je niet direct dood van, maar je kunt er goed ziek van worden.

Die bacteriën zitten niet allemaal los in het water, maar aan de binnenkant van de slang. Als er water door de slang stroomt, laat telkens een deel van de bacteriën los. Ik weet niet hoe lang je zou moeten spoelen om het er allemaal veilig uit te spoelen, maar 3 minuten is zeker niet genoeg. Om een slang van binnen veilig schoon te krijgen zul je er warm water, schoonmaakmiddel en een borstel door moeten halen. En dan is het nog de vraag of het materiaal van de slang zelf geen deeltjes afgeeft die je beter niet kunt opdrinken.

Een goedgekeurde brandslang is verzegeld. Bij gebruik van de slang word die verzegeling verbroken. De slang moet daarna opnieuw worden gekeurd en verzegeld.

De vraag is of het mag...
Van mij mag het, maar ik raad het zeker niet aan. Voor gewone tuinslangen die niet vaak gebruikt worden geldt eigenlijk hetzelfde.

Er is geen wet die expliciet verbiedt om water uit een brandslang te drinken. Als er mensen (kinderen of dieren) ziek worden door het drinken van water uit een brandslang, dan kan degene die dat water heeft aangeboden daar wel verantwoordelijk voor worden gehouden. Zeker als het gaat om andermans kinderen, onbekenden of grote groepen moet je dat soort risico's niet willen nemen.

De brandverzekering zou moeilijk kunnen gaan doen als bij brand blijkt dat de verzegeling van de slang was verbroken en de slang dus is gebruikt zonder daarna opnieuw gekeurd te zijn.
(Lees meer...)
3 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding