Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heb ik ineens hele heftige dromen sinds mijn nieuwe levensstijl?

Ik heb al sinds kleins af aan hele heftige dromen. Dat de tv in m'n slaapkamer rookt, dat er iemand in de hoek van m'n kamer staat, dat er een vogel door m'n slaapkamer vliegt en dergelijke. Nu heb ik het al een hele periode niet meegemaakt, tot de laatste 3 weken. Sinds 3 weken ben ik weer flink aan het sporten, zit ik in een calorieen tekort en drink ik bijvoorbeeld meer water en gember/citroen thee. Sinds ik daarmee ben begonnen zijn die heftige dromen terug. Echt elke nacht droom ik wel iets heftigs en zit ik rechtop in mijn bed. Ik ervaar op dit moment geen stress of spanning voor iets. Zou het komen door mijn nieuwe ''levensstijl''?

3 maanden geleden
3K
fremar
3 maanden geleden
te veel drinken is ook ongezond (zit daar de reden?) geld ook voor je calorieën
Ritsuka
3 maanden geleden
Extra sporten en kcal tekort is ook stress voor je lijf
Cryofiel
3 maanden geleden
Ik sluit me aan bij Ritsuka: dat was ook mijn eerste gedachte. Als toevoeging: het hangt er ook vanaf wannéér je sport. Sporten maakt alert. Het is mogelijk dat je weliswaar goed kunt slapen, maar wel minder diep slaapt, en dat daardoor de dromen eerder "naar boven" komen dan wanneer je dieper slaapt. Heb je de mogelijkheid op een ander moment van de dag te gaan sporten?
Cryofiel
3 maanden geleden
Een andere mogelijkheid is dat je door al die inspanningen, gecombineerd met de stress van je calorietekort, na een tijdje juist in een extra diepe slaap komt. Nu ga ik gokken op basis van gegevens die je niet hebt gegeven - maar sport je zoveel, en neem je te weinig energie, om af te vallen? Als dat zo is, heb je wellicht overgewicht. Overgewicht geeft een verhoogde kans op slaapapneu. En slaapapneu kan je zomaar wekken uit de droomslaap - waardoor je nu opeens mérkt dat je die dromen hebt, terwijl je er voorheen ongemerkt doorheen sliep. Heb je een partner die naast je slaapt? Dan kan die je wellicht vertellen of je slaapapneu hebt.
xxx97xxx
3 maanden geleden
Yes, heb op dit moment ook overgewicht en daarom train ik veel. Ik train veelal 's avonds, dus ik denk dat wat jullie zeggen de verklaring is. Ik heb ook vaak dat ik vergeet te ademen en dergelijke in mijn slaap.
fremar
3 maanden geleden
laat je begeleiden door iemand met kennis van zaken bv je huisarts

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het kan aan je nieuwe levensstijl liggen. Je lichaam moet aan de nieuwe situatie wennen en dat kan invloed hebben op o.a. je hormoon- en suikerspiegel. Dat kan invloed op je dromen hebben.

Maar een andere verklaring kan ook gewoon het warme weer zijn. Daar heb ik zelf ook last van. Bij warm weer worden dromen heftiger en wordt ik vaker wakker waardoor ik me die heftigere dromen ook nog eens beter herinner.
(Lees meer...)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding