Zit er verschil in de voedingswaarden van vega-vlees, ten opzichte van normaal vlees?

Voorbeeld:
ik koop een hamburger van rundergehakt (normaal)
En ik koop een vegaburger wat dus zo goed mogelijk is nagemaakt, zelfde gewicht in gram etc.

Zit hier dan eventueel voedingsstoffen (eiwitten koolhydraten vetten vezels etc.) in als dat vlees van een dier?

Of wat is anders het grootste verschil tussen die twee voorbeelden, los van dat het uiteraard dieren slachten vermijd?

3 maanden geleden
1.2K
Ritsuka
3 maanden geleden
De voedingswaarde staat op de verpakking vermeld
Inekez1
3 maanden geleden
Een gemiddelde hamburger is eigenlijk al geen normaal vlees. Als je kijkt wat er allemaal wel niet aan dat (vermalen) echte vlees is toegevoegd voordat het in de verpakking komt... Dat geldt voor nepvlees nog veel erger. Ook al ziet het er qua voedingswaarden misschien prima uit, het is een enorme hoeveelheid ultrabewerkte plantaardige en kunstmatige dingen bij elkaar. Als je minder vlees wil eten, neem dan gewoon af en toe een potje/pakje/blikje bonen. Bruinen bonen, witte bonen, zwarte bonen, kidneybonen, kikkererwten... genoeg variatie. Gewoon puur bonen. Beter voor je lijf, beter voor je portemonnee, beter voor het milieu, beter voor de oerbossen die moeten wijken voor al die sojaplantages om dat nepvlees te produceren.
TurfGraver
3 maanden geleden
"beter voor de oerbossen die moeten wijken voor al die sojaplantages om dat nepvlees te produceren."
Sojaplantages zijn er vooral voor veevoer, dus 'echt' vlees uiteindelijk.
Inekez1
3 maanden geleden
@Turfgraver. Klopt. Ik zeg ook niet dat je beter echt vlees kunt eten dan soja-nepvlees. Ik zeg dat je beter gewone bonen kunt eten dan soja-nepvlees.
TurfGraver
3 maanden geleden
Maar "al die sojaplantages" zijn er dus niet voor "om nepvlees te produceren" (wat veel mensen wel denken) maar dus juist om echt vlees te "produceren".

Antwoorden (2)

Gemiddeld genomen zijn vleesvervangers ongeveer net zo zout als dierlijk vlees uit dezelfde categorie, maar ze bevatten minder verzadigd vet, minder calorieën en aanzienlijk meer voedingsvezels.
Vlees bevat ongeveer 26 gr eiwit /100gr
Vegetarisch ongeveer 17gr eiwitten / 100fr
3 maanden geleden
Alex1995
3 maanden geleden
En wat zijn de rest van de voedingswaarden? En wat is jouw bron, misschien heeft u een link?
tinus1969
3 maanden geleden
Dat zout is zo ongeveer het minst belangrijke aspect...
Ja, er zit een groot verschil in voedingswaarde.
Nou is er ook een groot verschil binnen beide groepen mbt voedingswaarde, maar als vuistregel/universele verschil:
-Vlees bevat hoogwaardiger eiwit dan plantaardige burgers, maw. dat vlees-eiwit is beter geschikt voor spieropbouw en andere lichaamsfuncties. Dit is zeker belangrijk voor mensen di relatief weinig eiwit eten (rondom de minimumnorm van 0,8 g/kg); - overigens is ei-eiwit in dit opzicht nog beter;
-Vlees bevat diverse vitamines en mineralen die plantaardige burgers niet of minder bevatten. Dit gata ihb om ijzer en vitamine B12, maar ook andere sporenelementen. In dit opzicht is overigens goed om af en toe orgaanvlees (ihb lever) te eten.
Toegevoegd op 20 juni 2024 07:14: bron
3 maanden geleden
tinus1969
3 maanden geleden
Voor de minners: een bron toegevoegd. Meer nodig?
Alex1995
3 maanden geleden
Dank Tinus voor je onderbouwde antwoord.