Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houd een keto-levensstijl in?

Ik zit bij een diëtiste , maar ik hoor van verschillende mensen in mijn omgeving die mij dus kennen , dat keto het beste is . Maar mijn vraag is (want dat kreeg ik te horen) wat maakt dat je bij keto geen calorieën opslaat en niet afhankelijk bent van sporten per se ?
Mijn diëtiste komt ook aan als zij niet sport . Dus is dat dan wel een goede diëtiste ?
Ik heb eerder zo’n soort vraag gesteld , en mijn diëtiste was het niet eens met dat antwoord en zegt dat in brood juist de goede zouten in zitten . Familie zegt weer andere dingen en dat brood de grootste dikmaker is enzo . Ik kom er echt niet meer uit wie/wat ik wel en niet moet geloven .
Maar terug bij mijn hoofdvraag: wat betekend het als je een keto levensstijl aanhoud , wat moet je dan doen , en waarom kom je daar niet van aan als je stopt ?
En pasta’s zijn volgens anderen ook grote dikmakers , erger als brood hoorde ik van iemand . Maar volkoren pasta’s kan dat dan wel weer ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Een ketogeen dieet is een streng dieet dat bestaat uit een minimale koolhydraat- en een verhoogde vetinname. Het wordt gebruikt als een interventie om hardnekkige epilepsie bij kinderen onder controle te krijgen. Een ketogeen dieet bootst de reactie van het lichaam op honger na door gebruik te maken van vet als primaire energiebron bij het ontbreken van een adequate koolhydraatbron in de voeding. In een normale stofwisseling zet het lichaam koolhydraten om in glucose, de snelste energiebron voor het lichaam en in de meeste gevallen ook de enige energiebron voor de hersenen. Bij een lege maag kunnen aminozuren geen adequate energiebron voor de hersenen zijn en vetzuren kunnen de bloed-hersenbarrière niet passeren. De lever gebruikt de vetzuren om ketonlichamen te maken, die de bloed-hersenbarrière wel kunnen passeren en als vervanging van glucose als energiebron van de hersenen kunnen dienen.

Het mechanisme achter hoe een toestand van ketose epileptische aanvallen tegenhoudt, is niet bekend, maar een theorie is dat ketonen een anti-epileptische werking hebben wanneer ze de bloed-hersenbarrière overschrijden. De effecten van ketose op epileptische aanvallen worden reeds waargenomen sinds dit dieet in de jaren 20 van de twintigste eeuw werd geïntroduceerd.[1]

Er bestaan meerdere varianten van het ketogeen dieet, maar het vaakst voorgeschreven worden het klassieke ketogene dieet, het gemodificeerde atkinsdieet, het lage-glykemische-indexdieet, het middellange-ketentriglyceridendieet (MCT-dieet) en het gewijzigde MCT-dieet
-------------------------------
(gekopieerd van Wikipedia, zie reactie voor de rest wat niet pastte)
Toegevoegd op 18 februari 2022 13:23: tekst
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing