Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weeg je precies één kilo meer na het drinken van één liter water?

Stel, ik drink twee waterflesjes van 500 ml zou meteen daarna op de weegschaal staan. Weeg ik dan precies die ene kilo meer? 1 liter water staat immers gelijk aan 1 kilo.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee. In de tijd dat je één liter water drinkt, verbruikt jouw lichaam energie en verdampt jouw lichaam vocht.
4 jaar geleden
Er is in feite geen verschil tussen jij die met 2 flesjes water van ca 500 ml op een weegschaal staat en jij die op de weegschaal staat en nét die 2 flesjes hebt leeg gedronken. Het water bevindt zich alleen op een andere plek. Maar water verandert niet ineens zodra je het doorslikt.

Dit kan je ook gemakkelijk testen. Probeer het gewoon eens uit (alhoewel ik kan aanraden niet ineens 1 liter water te drinken. Het is niet gevaarlijk maar je wordt er wellicht wat misselijk van).

De weegschaal is natuurlijk niet precies genoeg om per 10 gram te wegen. De theorie zegt echter dat je gewoon 1 kg (als je 1 L drinkt) zwaarder wordt. Met een gewone weegschaal kan je het redelijk verifiëren.
-----
Correctie op de zin "De weegschaal is natuurlijk niet precies genoeg om per 10 gram te wegen". Ik bedoelde te zeggen dat veel weegschalen nog niet eens precies genoeg zijn om op 10 gram nauwkeurig te wegen, laat staan op gramniveau (en dat bedoel ik natuurlijk personenweegschalen). Maar in basis kan je het dus zelf redelijk gemakkelijk bekijken.
Toegevoegd op 30 september 2020 11:40: tekst
4 jaar geleden
Echt direct na het opdrinken van 1000 ml water weeg je precies 1 kilogram meer. Soortgelijk gewicht van zuiver water (H2O) is gelijk aan 1 kg/dm3, oftewel: 1 kg/l. Het water bevindt zich nu niet in de plastic flesjes, maar in je lichaam. Na verloop van tijd is dit niet meer van toepassing, want dan verlies je vocht door o.a. zweten en urineren.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing