Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik (man van 50 met overgewicht) definitief afvallen?

Goedemiddag, ik ben een man van 50 en heb al heel mijn leven overgewicht. Vroeger door ongezond te eten. Sinds mijn dertigste eet ik toch gezond maar ik kan het snoepen niet laten. Ik heb regelmatig diëten gevolgd wat allemaal goed gaat maar na enige tijd/paar jaar is het gewicht er terug bij. Heb zelfs hypnose laten doen om het snoepen te onderdrukken, wat toch mijn grootste probleem is. Dit ging heel goed maar was weer niet blijvend. Ik word er gewoonweg depressief van. Ik ben ook al regelmatig beginnen sporten maar dat doe ik dus echt niet graag en hou ik niet vol. Enkel fietsen doe ik graag en veel (+- 1.5 uur per dag naar het werk maar nu met corona tuurlijk niet door thuiswerk). Ik heb al aan mijn dokter gevraagd om een maagverkleining te overwegen maar zij weigert dit omdat het nog niet nodig is en omdat het een zeer aangrijpende ingreep is (tijdens en na de operatie).
Is er iemand die mij een definitieve oplossing kan geven om overgewicht te bestrijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Verslaving : Ook snoepen is een verslaving. Wat hiertegen helpt is (suikervrije) kauwgom die een vervangende rol kan spelen. Wel even opletten *) niet met open mond kauwen en *) niet continu kauwen.
De suikers in snoep zorgen ervoor dat je blijft snoepen, vandaar ook suikervrije kauwgom.
Jij hebt het over gezond eten maar daarnaast wel snoepen. Zou je dagelijks veel tijd besteden aan lichaamsbeweging - fietsen is zeker goed - met sport dan kun je behalve eerst af te vallen later ook weer de teugels een beetje vieren en toch soms iets lekkers nemen.

Snoepen
Hoe kom je hier vanaf? Door jezelf te motiveren. zolang je niet overtuigd genoeg bent om gematigd te snoepen kun je beter helemaal niet snoepen.
Denk eens aan roken, pas als je er fysiek last van krijgt zijn vaak ook de meest verstokte rokers niet alleen bereid maar ook gemotiveerd om te stoppen.
Je wilt afvallen - niet sporten - wel snoepen. Hoe tegenstrijdig is de mens, dit willen wij allemaal :) Probeer eens een spel te vinden dat je leuk vindt dat in teamverband gespeeld wordt. Sporten is niet alleen baantjes trekken in het zwembad of xx km hardlopen maar ook samen voetballen of turnen of basketballen of ... Wat vind JIJ leuk?
Het gaat erom dat je het leuk vindt zo leuk dat je het minstens twee keer per week wilt doen. Samen met anderen dat wel , dat is de stok achter de deur. Een team kan je niet laten vallen, zij rekenen op jou dus bel je niet af.
Gewoon in je agenda zetten : sporten! en daarna voldaan naar huis en tevreden met jezelf zijn ... het is je gelukt ... en hoe langer je dit doet hoe leuker het wordt : ook de fysieke gevolgen en zelfs die opkomende depressie die niet doorzet. Je hebt door jouw actie deze verjaagd je bent weer vrolijk en je ziet resultaat ook op dat vlak.
Succes hoor @Yv50 , ik weet hoe moeilijk het is, maar de aanhouder wint.

N.B. Thuis spinnen kan wel. Zet een film aan of neem een boek en spinnen maar.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing