Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met welke versoort is mensenvet te vergelijken?

Ik ben de afgelopen tijd 10 kilogram afgevallen, maar vind het moeilijk om dit getal voor mezelf te visualiseren. Met welke vetsoort kan ik mijn eigen lichaamsvet vergelijken? (Mijn vader zei een pakje boter maar volgens mij klopt dit niet).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je vader heeft degelijk gelijk. Je lichaam bevat twee soorten cellen om vetten op te slaan. Vetten hebben de algemene structuur van triglyceriden, waarvan de bouwstenen bestaan uit een glycerolmolecule en vetzuren. Vetzuren kunnen verzadigd of onverzadigd zijn (geen dubbele binding bevatten in de chemische structuur of juist wel) afhankelijk van de bron waarvan deze zijn geïsoleerd. Zo maakt het menselijk lichaam verzadigde vetten aan welke je kan vergelijken met een pakje boter en planten maken onverzadigde vetzuren aan, welke je kan vergelijken met een flesje olie. Je hebt uiteindelijk beide soorten vetten nodig om goed te kunnen functioneren; zowel op metabool als op cellulair vlak.

Hopelijk beantwoord dit je vraag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je dit moet vergelijken met speklappen, en dan in het bijzonder de vetranden die daar in zitten.
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing