Waarom mag 'n kind zelf kiezen of het een coronavaccin krijgt, maar niet of het 'n coronatest krijgt?
Zo dat was even puzzelen met de vraagstelling. Ik las op de site van de Rijksoverheid dat een kind van 12+ zelf mag bepalen of hij/zij gevaccineerd wil worden tegen corona.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/aanpak-coronavaccinatie/kinderen-en-jongeren
Ben je jonger dan 16 jaar? Dan beslis je samen met je ouders of verzorgers over vaccinatie. Jij en je ouders kunnen je op allerlei manieren goed laten informeren voordat jullie een keuze maken.
"Ben je het niet eens met je ouders? Dan is jouw mening doorslaggevend als je goed weet waar vaccinatie over gaat."
Maar als een kind zich wil laten testen op corona bij de GGD heeft het wel toestemming nodig van zijn ouders.
Helaas vind ik hiervan nu even geen link dat dit zo is. Maar ik heb zojuist zelf een testafspraak gemaakt en op get eind stond dat aangegeven. Voor kinderen onder de 15 of 16 moet in ieder geval 1 ouder toestemming geven en ook een identiteitsbewijs meenemen naar de afspraak.
Waarom is dat?
Samen beslissen met ouders
(Dus zeg dat een kind dit wil en de ouders stemmen toe dan kan het) Coronatest:
Toestemming ouders nodig.
Dus een kind wil het en en ouders stemmen toe. Misschien kan je duidelijker uitleggen welk verschil je hier ziet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.