Lucht die omhoog gaat door mondkapjes, geeft dat geen extra risico's?
Sinds Kassa in een onderzoek heeft aangetoond dat mondkapjes de lucht niet tegenhouden, maar verplaatsen heb ik een paar vragen gekregen hierover. Gezien bijna alle mondkapjes de lucht verplaatsen, is er toch sowieso nog een klein risico. Waar ik mij vooral zorgen over maak is de situatie waarin lucht door mondkapjes omhoog geblazen wordt.
Wat ik hier zelf uit haal is dat je zonder mondkapje meer virusdeeltjes op één voorspelbare plek (voorkant persoon) hebt, terwijl je met een mondkapje virusdeeltjes de lucht in slingert, die vervolgens later weer omlaag komen in een weliswaar dunnere hoeveelheid, maar veel minder voorspelbaar.
Dit houdt mij al een tijdje bezig en ik voel mij hierdoor niet meer op mijn gemak bij de supermarkt. De mensen die dit bepalen zullen er vast een goede reden voor hebben, anders was er geen plicht geweest. Kan iemand mij uitleggen waarom virusdeeltjes die naar boven geblazen worden een aanvaardbaarder risico zijn, dan een voorspelbare redelijk controleerbare stroom van virusdeeltjes als je geen masker?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.