Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je als 16-jarige zelf kiezen of je een (corona)vaccinatie neemt?

Heb totaaaaaal geen belang bij een corona vaccin omdat ik jong, en gezond ben. (Helaas) Denk ik dat mijn ouders anders over het vaccin denken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat je jong bent en gezond wil niet zeggen dat je niet besmet kan worden, Als jij besmet raakt kun je je ouders je opa's en oma's besmetten en ga zo maar door. Ja je ouders kunnen je dwingen.
4 jaar geleden
Ja, als 16-jarige mag je zelf kiezen voor al dan niet vaccineren.
Vanaf 16 jaar kunnen jongeren zelfstandig beslissen over medische ingrepen, waaronder vaccinatie.
.
.
Nog een aanvulling. Het bovenstaande is een richtlijn van de KNMG. Als de overheid vaccinatie van iedereen zou verplichten, "overrulet" dat natuurlijk die richtlijn. Ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren want ook andere vaccinaties zijn niet verplicht gesteld. Dat zou naar mijn mening ook in strijd zijn met de Grondwet of, in ieder geval, op gespannen voet daarmee staan.
.
.
En nog een aanvulling, vanuit de richtlijn uit de bron. Ik citeer:

@ Bij jongeren van 12 tot 16 jaar is de toestemming van de ouders/voogden en van de jongere zelf vereist. In twee uitzonderingsgevallen is de toestemming van alleen de jongere voldoende.
Als het niet behandelen van de jongere voor hem ernstig nadeel oplevert (denk aan geslachtsziekte, vaccinatie) (...).@
Hieruit zou je kunnen afleiden dat in bepaalde situaties een 12-jarig kind zonder toestemming van de ouders gevaccineerd kan worden, als alleen het kind gevaccineerd wil worden.
Toegevoegd op 20 november 2020 08:13: tekst
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing