Mag je een afgezet mondkapje opnieuw opzetten?
Het RIVM adviseerde in verband met corona: “Heb je het kapje tussendoor afgedaan? Zet het dan niet opnieuw op maar pak een vers gewassen mondkapje of een nieuw wegwerpexemplaar.”
Is deze regel gewijzigd? Ik zie winkelpersoneel en passagiers het kapje voortdurend op- en afdoen.
Gisteren haalde premier Rutte demonstratief een mondkapje uit z’n zak (Terwijl aangeraden wordt een ongebruikt kapje in een boterhamzakje te bewaren). Hij wist niet of hij het kapje nog eens mocht gebruiken.
In de teksten van het RIVM lees ik niet expllciet dat je een mondkapje niet even af mag doen en weer op mag doen. De tekst die jij herhaalt lijkt uit de Quest te komen. En wordt voorafgegaan van een zin die WEL van het RIVM komt.
Dat is volgens mij idd het punt. Je bent strafbaar als je geen mondkapje op hebt in bijvoorbeeld het OV. Er worden instructies gegeven hoe je het beste dat mondkapje kan gebruiken.
Je MAG het dus afzetten en weer opzetten.
Dat is echter niet optimaal. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5151001/ns-koffie-drinken-kort-afzetten-mondkapje-toegestaan-trein-corona
Het is toegestaan om in de trein kort je mondkapje af te zetten als je iets wilt eten of drinken. De NS benadrukt de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.