Waarom de legitimatieplicht in de horeca als het makkelijker kan?
Zo als bekend wil de overheid dat je je naam en contactgegevens afgeeft bij een horeca bezoek. Hier is veel over te doen en er is ook al misbruik gemaakt van die gegevens. Waarom zo moeilijk? Verplicht elke horeca bezoeker zijn consumpties met de pin af te rekenen. Breekt er coronapaniek uit dan is het een kwestie van 1 druk op de knop en de banken produceren zo een lijst van mensen die op dat moment daar geweest zijn........ Moeilijk? Nee! In het verleden hebben grootgrutters al dit systeem gebruikt toen er in hele korte tijd een product teruggebracht moest worden vanwege een productiefout. Toen zijn 99% van de mensen verwittigd........ Waarom nu allemaal zo moeilijk?
Kan je dit middels een bron aannemelijk maken?
Bovendien: simpelweg adresgegevens noteren is toch niet zo moeilijk? Maar op dit moment hoeft niemand zijn adresgegevens te verstrekken. Je kunt een willekeurige naam, tel. nr. en e-mailadres opschrijven.
Nog sterker: horecazaken mogen klanten die weigeren gegevens te verstrekken, de toegang niet weigeren.
Horecazaken hebben een vraagplicht, klanten hebben niet een gegevensverstrekplicht.
En die grootgrutter met 99% succes: graag een voorbeeld.
Horeca: contactgegevens registreren
Moet ik de contactgegevens van mijn gasten registreren?
-In de horeca is het verplicht bezoekers te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting.
-Gasten registreren zich op vrijwillige basis.
-Als een gast geen toestemming wil geven, kan de toegang tot de horeca niet worden geweigerd. https://www.snackkoerier.nl/bedrijfsvoering/nieuws/2020/08/horeca-mag-klant-die-geen-contactgegevens-achterlaat-niet-weigeren-101307181
Mensen die weigeren, mogen op basis daarvan niet de toegang worden ontzegd.
@HeerVoldemort. Als de horecaondernemer via huisregels probeert de omzet te verlagen - tja, hoe verstandig ben je dan bezig?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.