Mag een winkel het met contant geld betalen, weigeren?
Ik zie bij een aantal winkels netjes borden met reglementen voor Corona. Heel goed!
Maar ik zie ook bordjes/briefjes bij winkels dat je alleen met pin mag betalen. Begrijpelijk maar er zijn ook veel mensen die van weekgeld moeten leven. Zij kunnen niet pinnen maar alleen met cash betalen.
.
met=men
Bijvoorbeeld bij apotheken ontstaan bizarre situaties. Er zijn steeds meer apotheken die aangeven dat je alleen met pin kunt betalen. Dat is vragen om moeilijkheden want niet iedereen heeft een pinpas. Er zijn legio mensen met een bankrekening zonder pinpas. Wie dan stennis gaat maken hoeft -uiteraard- niet met pinpas te betalen (die pinpas bestaat niet) maar krijgt een factuur. Hetzij mee, hetzij opgestuurd. En kan dan het bedrag overmaken.
Dit kan de oplossing zijn voor betalen in winkels die contant geld weigeren: laat de factuur opsturen.
Voor die tijd zullen er nog een hoop dingen (moeten) veranderen, maar contant geld gaat er een keer uit.
Ook hier geldt dat er een verschil zit / zitten tussen wat legaal is en wat wenselijk is. En wat de toekomst brengt weten we al helemaal niet. Feit blijft nog steeds dat de wet duidelijk is. Je hoeft contante betalingen niet te accepteren. Ook als winkel niet. Dat dat voor (sommige) mensen niet gewenst is / onhandig is, dat snap ik. Maar (helaas) het mag wel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.