Totaal coronagevallen: hoeveel keer het aantal geregistreerde gevallen?
Uit analyse van Chinese gegevens blijkt dat je het aantal geregistreerde gevallen met 6 tot 9 moet vermenigvuldigen om het werkelijke aantal gevallen te krijgen.
In Amerika wordt ervan uitgegaan dat deze vermenigvuldigingsfactor 10 is.
https://www.nytimes.com/2020/03/16/health/coronavirus-statistics-undetected.html
In Nederland wordt minstens 80% procent niet geregistreerd (de milde gevallen). Dat zou erop neerkomen dat het totaal aantal gevallen hier in ieder geval vijf keer zo groot is.
Deze vermenigvuldigingsfactor weten is nogal belangrijk:
- Het sterftecijfer van geregistreerde gevallen is volgens de WHO 3,4%.
Sterftecijfer alle gevallen ligt dan tussen de 0,34% en 0,68%.
Ter vergelijking: sterftecijfer griep bevestigde gevallen is 10% (Amerikaanse telling). Sterftecijfer griep alle gevallen is 0,1-0,6%.
Wat dat betreft lijkt corona niet veel dodelijker dan een zware griepepidemie.
Alleen is het coronavirus volgens de WHO wel besmettelijker en kan het uiteindelijk tot meer doden leiden, want niemand weet wanneer de pandemie zal stoppen.
- Het kabinet gaat er veiligheidshalve van uit dat de pandemie in ieder geval stopt als groepsimmuniteit (60% van de bevolking) bereikt is. Dat zou neerkomen op 10 miljoen immune (geïnfecteerde) Nederlanders. Dat betekent dus omgerekend hoogstens 2 miljoen geregistreerde gevallen.
Heeft er een instantie een indicatie gegeven met welke factor het aantal geregistreerde gevallen vermenigvuldigd moet worden?
Die zware griepepidemie in Nederland was twee jaar geleden, 2018, met circa 9500 doden. Ik heb het vermoeden dat de overheid hoopt dat dit aantal nu niet wordt overschreden. Maar dat is.hoogst onzeker.
Een gemiddelde griepepidemie in Nederland kost jaarlijks 6460 mensenlevens (berekend over de afgelopen vijf jaar), aldus cardioloog René Dijkgraaf in de Volkskrant van 18 maart 2020.
Ik vraag me ook af of het niet essentieel is om iedereen met milde klachten ook te testen, zodat je het beter kunt beheersen, maar begrijp ook dat dat niet kan vanwege de beperkte testcapaciteit.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.