Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gloeiende wangen en voorhoofd, maar geen verhoging. Hoe stel ik koorts vast?

Het zouden de zenuwen kunnen zijn, maar ik voel al een paar dagen gloeiende wangen en voorhoofd. Ik meet mezelf meerdere keren per dag, maar kom niet hoger dan 36 graden. Middels Google nu wel bekend dat dit gevoel bij koorts hoort.

Hoe stel ik koorts vast?

5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Bij echte koorts horen ook koude-rillingen. Als je de temperatuur meet, doe dat dan met een rectaal-thermometer; dat is de enige die echt exact aangeeft.
Hoe 'ouderwets' het ook mag zijn, een rectale thermometer is nog steeds de beste graadmeter voor het vaststellen van een exacte temperatuur. Natuurlijk nu digitaal, zonder kwik, met (soms) een bliepje na een minuut, maar dit is nog steeds de beste manier. In ziekenhuizen gebruiken ze wel de oorthermometer maar dat verschilt van oor tot oor nog redelijk behoorlijk (dit ziekenhuis-gebruik heeft ook te maken met snelheid en hygiëne. Vroeger werden de rectaalthermometers ter ontsmetting in de lysol-oplossing gezet).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jij hebt geen koorts, want dát heb je vastgesteld.
Als je de temperatuur opneemt (rectaal, in anus) en je komt niet hoger dan 36 graden, ben je koortsvrij.

Gloeiende wangen en voorhoofd kan koorts zijn, maar kan ook wat anders zijn.
36 graden is dus geen koorts, ondanks jouw gloeiende gezicht.
Je hoeft dus niks meer vast te stellen.

Laat los, hoe lastig het nu ook is... Ook stoppen met temperaturen.
Door deze spanning kun je het al heel warm krijgen (en meer).
Succes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hee Wilkers,

De afgelopen tijd heb ik hier ook last van, met name rond de avond en het duurt een uur. Begin dit jaar had ik hier vooral sochtends last van.(een keer tijdens een dokter bezoek, op dat moment gemeten met een oorthermometer maar geen bijzondere verhoging) Het is niet ernstig maar het voelt wel naar, meer als een soort enorme opvlieger en gaat soms gepaard met hoofdpijn, midden in het hoofd. Laats heb ik tijdens zon vooral mijn bloed druk opgemeten, deze is lager dan normaal maar niet zorgwekkend. Ik heb toen ook de huisarts geïnformeerd en na een aantal testjes (bloeddruk, hartslag, koortsmeting) geen opmerkelijke resultaten. Wat ik mee kreeg dat het kan zijn dat de bloedvaten in het hoofd verwijden, dat zou kunnen verklaren dat ik een gloeiaanval krijg en dat mijn bloed druk lager is dan gemiddeld.
De huisarts heeft mij meegegeven dat als dit vaker voorkomt om het bij te houden middels een hoofdpijn dagboek. Dit kan je invullen op https://www.thuisarts.nl/hoofdpijn/hoofdpijndagboek-om-mijn-klachten-leefstijl-en-medicijnen-bij-te-houden. en ik denk dat je dit ook dan in overleg met je huisarts kan bespreken.
Meld dit wel zou ik zeggen, ik loop er al een tijdje mee en het is heel onregelmatig. mijn huisarts en zijn collega houden het in de gaten en binnenkort bespreken we de dagboek om te kijken wat voor een externe factoren eventueel er mee te maken kunnen hebben.
( Btw ik ben 30, marathon loper, beweeg dagelijks en eet gezond)

Hopelijk heb je hier iets aan mvg B
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing