Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt de morning after pill een week na mijn ovulatie?

Normaal word ik in de eerste week van de maand ongesteld. Vorige maand was het op 4 februari. Ik heb op 27 februari onveilige seks gehad waarbij mijn partner in me is klaargekomen. De ochtend daarna heb ik de EllaOne morning after pill ingenomen. Maar als het goed is heeft mijn ovulatie iets langer dan een week voordat ik seks heb gehad plaatsgevonden.
Werkt de morning after pil een week na mijn ovulatie nogsteeds?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De morning after pil werkt KORT NADAT je onveilige seks hebt gehad, en voorkomt het innestelen van een bevrucht eitje. Dus je hebt de pil op het goede moment ingenomen!
4 jaar geleden
De belangrijkste eigenschap van de morning after pil is inderdaad dat deze de ovulatie (eisprong) uitstelt. Dat komt doordat deze noodpil progestageen bevat, een werkzame stof die meestal ook in de anticonceptiepil zit. Dus als er nog maar net een eisprong heeft plaatsgevonden, dan kan deze pil geen zwangerschap voorkómen. Het hangt af van welke van de twee soorten jij koos hoe groot de kans is dat je tóch zwanger bent geraakt. Die met Levonorgestrel (Norlevo) is minder effectief dan die met Ulipristalacetaat (EllaOne).

Of de geslikte morning after pil heeft gewerkt weet je pas zeker als je binnenkort weer ongesteld wordt. Soms gebeurt dat later of eerder dan normaal, maar de meeste vrouwen ervaren een reguliere menstruatie. Ben je toch bezorgd of heb je last van zwangerschapssymptomen, doe dan een zwangerschapstest.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing