Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je kleine wondjes plakken met tiensecondenlijm ?

Ik heb me een half uur geleden gesneden met een broodmes, en er zit nu een flinke glip in de muis van mijn hand, die inmiddels net meer bloed, maar er moet ook NIKS mee gebeuren.....het is een wankel evenwicht zeg maar.

Helaas is het woensdagmiddag en is de huisarts dicht, en met een bloedende hand kan ik niet naar het ziekenhuis rijden. Ik heb er nu een pleister, een wondkussen en een drukverband op en het lijkt redelijk te werken, maar als ik wat ga doen barst het natuurlijk zo weer open.
Nu heb ik ooit gehoord dat je wondjes kunt plakken met tiensecondenlijm (en dat heb ik wel in huis) en dat lijkt me eigenlijk wel wat.

Kan dat echt of is het levensgevaarlijk ??

Toegevoegd na 1 minuut:
Drie kwartier geleden is het al zie ik....

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Kan gewoon! In het ziekenhuis gebruiken ze hetzelfde spul alleen heet dat anders (en is veel duurder). Wondranden naar elkaar toeduwen en dan secondenlijm erover. Slijt vanzelf en wordt door de huis uiteindelijk afgestoten. Spul is gewoon op waterbasis!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Secondelijm

Toegevoegd na 39 seconden:
huis = huid

Wond natuurlijk wel eerst goed uitspoelen en desinfecteren!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er bestaan speciale secondenlijmen bestemd voor medische toepassingen, die niet schadelijk zijn voor mens en dier.
Echter de secondenlijmen bestemd voor hobby, huishoudelijk gebruik en klussen zijn van een andere samenstelling en moeilijk van de huid te verwijderen en vooral GIFTIG! De basis voor deze lijmsoort is namelijk Cyanoacrylate, in de volksmond ook wel bekend als cyanide.
Wanneer je deze giftige lijm op een wond aanbrengt kan het ook nog eens makkelijker in het lichaam terechtkomen dan op een intacte huid. Niet doen dus, tenzij je de secondenlijm in huis hebt die bedoeld is voor medische toepassingen. Anders gewoon pleister plakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing