Zijn er natuurlijk geneesmiddelen die goed werken ter bestrijding van een burnout?
Steeds vaker hoor ik van mensen die de 'pammetjes' [Loraze-, Themaze- etc.] niet willen slikken, maar waar kunnen zij dan wel terecht voor een effectief middel? Zijn er misschien andere mogelijkheden om dit tegen te gaan? Anders dan chemische medicijnen?
Bij burn- out kan het voorkomen dat iemand continue onder stress staat en niet meer in staat is zich ( fysiek) te ontspannen. Dan kan medicatie helpen om weer in ontspanning te raken, zodat de therapie beter aanslaat. Zonder medicatie kan, zonder therapie kan niet.
Dus afzondering en rust. Tja, iemand anders vertelde mij destijds over zijn eigen ervaring: ik heb toen aan een boer gevraagd of ik de akker met de hand mocht omspitten... dat mocht. Deze man ging iedere dag urenlang zware lichamelijk arbeid aan .. het was een 'kantoorman'. Ook ik ben een ervaringsdeskundige avant la lettre.. ik ben ziek naar huis gegaan en kreeg het stempel: 'overspannen' .. ik heb een jaar thuis gezeten, met medicatie.
Heel fijn. Ik vraag het nu voor iemand anders, met mijn ervaring kan ik hier niet helpen vandaar.
O.a. een magnesium tekort kan verergeren door fysiek werk.
Gecombineerd met inname magnesium/Sint Janskruid?
en ook :
onder welke richting van dit? natuurlijk? alternatief? Heb je misschien een bron hiervoor?
Sint Janskruid valt onder kruidengeneeskunde. (natuurlijk en alternatief)
Magnesium wordt in veel richtingen gebruikt, ook regulier als medicijn. Eén bron? Je stelt meerdere vragen. Ga eerst eens zoeken en een paar weken lezen.
Een mogelijk beginpunt: http://www.innerned.org/bm-depressie3d.html
Dus genetisch bepaald als onderdeel van je karakter.
Dus is de enigste oplossing, je aanpassen en er mee leren leven.
Als jaren help ik mensen met dit soort problemen en bijna iedereen kon ik ook echt helpen, het bestaat dus zeker wel.
@Ed: is overgevoeligheid/hoog gevoeligheid misschien genetisch bepaald en ligt als gevolg daarvan een burn-out op de loer? Dus net omgekeerd?
Gebrek aan magnesium (een magnesiumtekort) komt niet zo vaak voor en is vaak moeilijk herkenbaar, omdat de klachten vaak niet specifiek zijn. Magnesiumtekort symptomen zijn onder meer:
hyperexcitabiliteit met als gevolg oncontroleerbare spiersamentrekkingen, kramp (verkramping van spieren, vooral 's nachts), spierzwakte, spierpijn en ooglidtrillingen;
verwardheid;
toevallen;
een verhoogde schrikreactie en wakker schrikken omdat je denkt te vallen;
obstipatie;
koude voeten of algehele kouwelijkheid ten gevolge van doorbloedingsstoornissen;
pijn in de voeten;
een gestrest of onrustig gevoel (soms met paniekaanvallen)
agitatie en prikkelbaarheid
oorsuizen;
misselijkheid en braken;
chronische vermoeidheid;
overspannenheid;
onrust;
duizeligheid, onvast lopen;
migraine en hoofdpijn;
depressies;
nachtmerries;
slechte nachtrust;
slaperigheid;
darmklachten; en
hartkloppingen en (in extreme gevallen) hartritmestoornissen.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/143443-magnesiumtekort-symptomen-gevolgen-oorzaken-en-aanvullen.html Infonu is echter een site waar jan en alleman iets neer kan zetten. Daardoor is de informatie die je daar vindt een mengelmoes. De kwaliteit varieert van absurde nonsens tot goed doordachte overwegingen. Wat in ieder geval goed is aan het artikel waaruit jij citeert is dat de volgende drie punten worden genoemd: 1. Er wordt verwezen naar een test door een arts om te constateren of je echt een magnesiumtekort hebt; dus niet behandelen als er geen probleem is. 2. Voor de behandeling wordt éérst verwezen naar het wegnemen van de onderliggende oorzaak, en pas daarna naar het behandelen door extra magnesium te nemen. 3. Er wordt heel keurig ook vermeld dat een teveel aan magnesium ook klachten kan geven. Dat laatste punt ondersteunt iets waarvoor ik al vaker op GV heb gewaarschuwd: ga geen dingen behandelen waar je geen last van hebt (dus geen magnesium nemen als je geen tekort hebt). Het aanpakken van een probleem dat je niet hebt lijkt mij namelijk op z'n best nogal zinloos, en op z'n slechtst ronduit gevaarlijk.
2 de onderliggende oorzaak voor een burn-out is zeer complex, er is geen sprake van even weg nemen, tevens kan magnesium je herstel aanzienlijk versnellen.
3 Op ieder verpakking staat hoe het te gebruiken en de vermelding van het max in te nemen middel.
Helemaal met je eens om geen magnesium te gaan slikken als het voldoende in je lichaam aanwezig is. Maar bijna niemand weet dat van zich zelf, van daar ook het lijstje er bij gedaan van mogelijke magnesium te kort symptomen, ik kan er voor mij zelf zo al 14 aankruisen. Het is aan ieder daar iets mee te doen of te laten
Er zijn nog al wat biologische processen waardoor je magnesium verliest ( medicijnen--maagzuurremmers, stress enz. )
Er zijn bepaalde bijzondere kenmerken van klachten die horen bij een gebrek aan magnesium.
Op het moment dat die specifieke klachten weer terug komen, ga ik weer magnesium slikken.
Binnen een week zijn de klachten dan weer weg.
Zo ken ik inmiddels tientallen voorbeelden die ik hier niet ga noemen, want die passen niet in jouw denkwereld.
Bij al die tientallen voorbeelden heeft de dokter verzuimd het magnesium gehalte te controleren.
-het is lastig te meten, alleen extreme tekorten zijn met de standaard test meetbaar.
-magnesium werkt als medicijn, in onderzoek bij o.a. depressie is deze werking onafhankelijk van een mogelijk tekort vastgesteld. Blijf ondertussen ver weg van reguliere artsen, die komen niet verder dan het ene pammetje vervangen door een ander chemisch goedje.
Gelukkig is dat het hele idee achter deze vraag. Ook is er bij reguliere artsen nauwelijks kennis over magnesium vormen.
Het lijkt vaak samen te gaan met Burn-out klachten, ik kom het telkens weer tegen.
Ook zie ik regelmatig dat de reguliere artsen er vaak niets van begrijpen en de mensen naar huis stuurt met een doosje pillen.
Helpen die niet, dan meer of ander pillen.
Ik vermoed dat extra magnesium mogelijk beter zal helpen dan al die pillen.
Maar dat is geen uitspraak, maar een vermoede.
Ook zij weten veel, zij het van (relatief) een afgebakend deel van ..... Er zijn er weinigen die de totale mens, zijnde lichaam, geest en ziel, bij een genezingsproces te betrekken (holistische aanpak). Wat opleiding bijscholing betreft worden velen georganiseerd en betaald door de farmacie.
Maar de maatschappij zou zich er bewuster van moeten worden, dat lekker leuke dingen gaan doen of een weekje vakantie, totaal niets aan die probleem doet. Het heeft er echt helemaal niets mee te maken. Het is het zelfde als je asbak in je auto leeg gaat maken omdat de motor niet wil starten.
Burn-out is een ernstige tot zeer ernstige aandoening, vooral op het geestelijke vlak en als het lang duurt , ook op het lichamelijke vlak.
% tot 10 jaar op er geheel bovenop te komen, zijn geen uitzonderingen.
En sommige komen er nooit meer boven op.
Deze klachten zijn zo erg, dat het slikken van extra magnesium totaal niet in verhouding staat tot de ernst van de klachten.
De vraag van Jodokus52 is of er natuurlijk geneesmiddelen zijn die goed werken ter bestrijding van een burn-out....
in feite zijn die er niet: er zijn medicijnen (regulier of natuurlijk) die het herstel kunnen ondersteunen.
Een burn-out is niet je effe wat rot voelen: een burn-out is zeer heftig!
Het net als met depressiviteit: als mensen een dagje of wat een beetje moedeloos en down zijn, dan wordt dat omschreven als depressief.... maar depressiviteit is een heeeeeeel ander verhaal!!!!
Of je niet zo lekker voelen een dagje: da's geen griep maar wordt vaak wel zo omschreven.
De drie stadia en wat het verschil is.
Stress - 0verspannen - Burn-Out
http://stressplein.eu/overspannen-van-stress-naar-burnout/
Wat kun je doen als je burn-outklachten hebt?
Als je klikt op het onderlijnde „behoorlijk succesvolle behandelprogramma’s” kom je terecht bij "Multidisciplinaire richtlijn overspanning en burnout voor eerstelijns professionals"
Onder 5.3 op blz 41 begint het hoofdstuk medicamenteuze behandelingen.
Als je de hele richtlijn wil lezen, moet je er wel een jaar voor uittrekken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.