Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

olie spoelen is dat gezond?

Is dit gezond, olie biologische in je mond en spoelen en uitspuigen, heb gehoord dat het oa ontgift

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Wat in je mond zit maakt geen deel uit van je lichaam want je hele spijsverteringsstelsel vormt, hoewel het zich binnen het lichaam bevindt, deel uit van de buitenste afsluiting tussen lichaam en buitenwereld. Pas als stoffen uit het darmkanaal in het bloed worden opgenomen worden ze in het lichaam opgenomen. Je mond spoelen om je lichaam te ontgiften is dus niet gezond want het werkt niet ontgiftend. Dit los van de vraag wat de ontgiftende werking van olie kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontgiften doen je lever en je nieren ; voeding is in elke vorm altijd voeding, en doet verder niks, wat de kwakzalfbrigade je ook probeert te vertellen. Dingen eten waar je lever en je nieren niet zo gek veel werk aan hebben is wel verstandig (dus alcohol, vet, dat werk zo veel mogelijk laten staan) maar met ontgiften heeft dat niet zo veel te maken.

Door alleen te spoelen met olie krijg je niet of nauwelijks wat binnen. Het kan dus zeker geen kwaad, nog afgezien van het feit dat olie best gezond is. Het meest kwalijke punt dat ik zo zou kunnen noemen is wellicht het feit dat je onnodig voedsel verspilt door het weer uit te spugen.

Het spoelen met olie, ook wel oil pulling (olietrekken ; de olie "trekt" zogenaamd allerlei ongezonde bacteriën, gifstoffen en ziekteverwekkers uit de mond) genoemd, is eigenlijk een soort alternatief voor tanden poetsen, en beslist beter dan niks als je over geen enkele andere mogelijkheid tot tandverzorging beschikt , maar alle mogelijke gezondheidsclaims doe er over worden gedaan zijn gewoon nergens op gestoeld, of heel misschien op een stukje pseudo-wetenschap.

Gelukkig is er WEL goed onderzoek naar gedaan, maar dat weerhoudt de gelovers er niet van hun lichamelijke en geestelijke gezondheid - tot zelfs het voorkomen en genezen van kanker aan toe - er aan op te hangen. De uiteindelijke conclusie komt min of meer neer op ": baat niet, maar schaadt ook niet niet". Er is geen wetenschappelijke basis noch een plausibele verklaring noch enig empirisch bewijs dat het spoelen met olie ook maar iets voor de gezondheid zou doen.

Enig positief effect is dat je er wel geduld van leert hebben, want je schijnt het tien tot twintig minuten te moeten doen. Een wandeling van die lengte doet vrijwel zeker meer positiefs voor je gezondheid.

Toegevoegd na 3 minuten:
oeps, een nietje teveel ; "baat niet maar schaadt ook niet" moet er staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, waarschijnlijk wel (kort door de bocht antwoord).

Nu de nuance: Met olijfolie spoelen van mond en gorgelen in de keel is hier in Griekenland populair en inderdaad wordt er een gunstige werking aan toegeschreven. veel stoffen lossen op in vetten, dus ook in olijfolie. Tot de organen van de mens met een zeer intensieve doorbloeding behoren de mond- en keelslijmvliezen (bron 3). Dus is het inderdaad logisch dat je op deze wijze het lichaam zou kunnen ontgiften. Uiteraard is spoelen met olie geen wondermiddel; maar het kan wel een bijdrage leveren aan de ontgifting van je lijf.

Kwakzalvers beweren misschien dat spoelen echt enorm veel verschil maakt; ik ben wat skeptischer, maar enig verschil zal het minstens zeker maken. Natuurlijk hebben we hier ter plaatse veel olijfolie van prima kwaliteit, wat het wel makkelijker maakt. Ik ken diverse oudere mensen die het elke ochtend doen, waarvan er een 92 jaar is.
Overigens wordt hierbij de olie wel 5 a 15 minuten door de mond gespoeld, voordat ze weer wordt uitgespuugd.

Nou ga ik niet beweren dat de Kretenzers zo oud worden door met olie te spoelen, maar het leefpatroon hier staat het bereiken van een hoge leeftijd niet in de weg (zie de zogeheten zeven landen studie die al in 1958 werd gestart, bron 1, bron 2). Er wordt in elk geval geconstateerd dat inname van olijfolie als belangrijkste bron van calorieen gezond is.

Dat de mondslijmvliezen enorm doorbloed zijn (waardoor een goede uitwisseling van stoffen mogelijk is) lijdt geen twijfel. Ik wil niemand uitnodigen om dit te checken, maar het is goed mogelijk om dronken te worden door je mond langdurig te spoelen met sterkedrank (waaruit je kunt afleiden dat je via het mondslijmvlies makkelijk stoffen kunt opnemen). Verwijderen van stoffen via spoelen lukt ook prima, al zal er veel speeksel bij komen. Ik zou in niet te snel constateren dat het spoelen met olijfolie geen waarde heeft!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing