Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag een homeopaat de eigen familie behandelen?

Mag een familielid dat homeopaat is op basis van informatie van een ander familielid medicatie voorschrijven? Er heeft geen consult plaatsgevonden en er is geen diagnose van een arts.

Toegevoegd na 1 dag:
Dit familielid heeft een 6 jarige opleiding voor klassiek homeopaat gevolgd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Een homeopaat mag de eigen familie behandelen - waarom zou dat niet mogen?

Echter, wat je hier beschrijft is dat de homeopaat iets voorschrijft op basis van informatie van een ander. Dus zonder de patient zelf te hebben gezien.

Als deze persoon dat doet, betekent dat dat hij GEEN homeopaat is. De homeopathie legt immers nog veel sterker dan de geneeskunde de nadruk op het feit dat iedereen uniek is. Een homeopaat zal dus de patient zelf willen zien (spreken en onderzoeken). Als jij en ik dezelfde klachten hebben, zegt de homeopathie namelijk dat een middel dat mij zal helpen, voor jou wel eens heel slecht zou kunnen zijn, en dat een middel dat voor jou heel goed is voor mij juist giftig zou kunnen zijn.

Dit is een basisprincipe van de homeopathie.

Iemand die zich niet aan dit basisprincipe houdt, is dus geen homeopaat.

Kortom, jouw familielid mag jou iets voorschrijven (dat zou hij ook mogen doen als hij wel een homeopaat zou zijn), maar door de manier waarop hij dit nu doet laat hij zien dat hij geen homeopaat is.

En, net als bij een arts, heb je ook bij deze persoon het recht geen gebruik te maken van datgene wat hij voorschrijft. (In dit geval zou ik van dat recht gebruikmaken...)

Toegevoegd na 1 dag:

Ik lees nu je toevoeging.

ZEKER de klassieke homeopathie heeft als leidend principe dat elke patient uniek is. Een middel mag pas worden voorgeschreven na zorgvuldig onderzoek van de patient. Niet alleen op de ene klacht die nu optreedt, maar het hele gestel van de patient moet worden beschouwd.

Jouw familielid heeft dus de opleiding voltooid, maar zijn handelswijze druist in tegen alles wat hij daar heeft geleerd.

10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing