Waar komt die vreemde discrepantie bij 'alternatieve geneeswijzen' vandaan ?
Weer eens op zoek naar wat veronderstelde middelen tegen uiteenlopende kwalen, viel me ineens het volgende op :
Binnen het alternatieve circuit, komt het nogal eens voor dat een kwaal die zuiver lichamelijk is (en dat kan variëren van kanker tot bijziendheid of wratten), juist wordt gezien als zittende 'tussen de oortjes' en dus geneselijk door het in evenwicht brengen van veronderstelde energieën of het prikkelen van zenuwen , oefeningen doen en dergelijke.
Anderzijds kom je nogal eens kwalen of verzamelingen van kwalen tegen waarvan we weten dat ze voornamelijk een psychische oorzaak hebben (cvs, fibromyalgie) , en daar word dan ineens weer WEL melding gemaakt van giftige stoffen in het milieu, schimmels, bacteriën, straling. ofwel de meest mogelijke en onmogelijke fysieke invloeden van de dingen om ons heen.
En ineens vraag ik me af : is dat geen enorme paradox ?
Ziektes waar je WEL invloed op hebt, aan de omgeving toeschrijven, en ziektes waar je weinig tot GEEN invloed op hebt, aan jezelf toeschrijven. Welke is het nu ?
Of : is DAT nu precies het geheim ; de kern van de alternatieve therapie ? Dat ze precies dat pretenderen ./ proberen te doen wat in verband met de kwaal volstrekt onlogisch is ?
(Ik heb trouwens voor het gemak het hele alternatieve circuit op één hoop gegooid, wetende dat er enorme verschillen zijn, maar daar gaat dan ook nadrukkelijk de vraag niet over).
Ik zie trouwens geen aannamen ; uitsluitend constateringen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.