Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Zelf heb ik een verzameling edelstenen en mineralen.
Ik verzamel ze niet voor genezende krachten, ik vind ze gewoon erg mooi en interessant.
Ik denk dan ook persoonlijk dat die krachten onzin zijn.
Er zijn soms mensen bij wie het misschien tussen de oren zit,
of écht denken dat het werkt en het daardoor niet meer voelen of merken.
Maar dat is mijn mening hierover, en er zijn veel mensen die het niet met me eens zijn dat weet ik, maar ik vind dat ik ook mijn antwoord mag geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je genezende mineralen danwel delstenen bedoelt, kan ik je meteen uit je droom helpen, ze hebben geen genezende werking, het heeft te maken met het zgn placebo effect.
Je denkt dat het helpt en het helpt, echter zonder hulp vd mineralen danwel edelstenen.

Toegevoegd na 50 seconden:
delstenen = edelstenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere mineraal, dus ook kristallen, hebben hun eigen trillings getal en die trilling, zou een genezende werking kunnen hebben op bepaalde delen van ons lichaam.
En zijn heel veel soorten mineralen met allemaal hun eigen trilling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tweeledig;
stenen zijn oud, en hebben vele mensenlevens overleeft. Om zo lang te kunnen overleven moet je heel sterk zijn, die kracht bezitten stenen. En uit die kracht kunnen mensen putten en genezing halen

Kristal is helder en werkt versterkend, zuiverend en verhelderend voor lichaam en geest.

Maar, zoals met alles in het leven, het werkt alleen als je er in geloofd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kristallen zijn bijzondere verschijningsvormen van materie. Ze zijn vaak symmetrisch, en ze reflecteren het licht op een bijzondere manier, die wij vaak mooi vinden.

Daardoor wekken ze een "magische" indruk.

Die indruk zorgt ervoor, dat sommige mensen er allerlei krachten aan toekennen. Kristallen zouden iets doen met een niet nader genoemde "energie". Ze zouden "trillingen" uitzenden of beïnvloeden (maar ook hier kan niemand je vertellen wat voor "trillingen" dit dan zouden zijn).

Door al die krachten zouden kristallen kunnen genezen.

En wat zie je in de praktijk: mensen blijken inderdaad te genezen wanneer ze bepaalde kristallen bij zich dragen!

Vanzelfsprekend is zo'n interessant effect uitgebreid onderzocht. Daar kwam iets opmerkelijks uit: kristallen bleken *geen* genezing te geven - mensen werden *niet* beter als ze kristallen bij zich gingen dragen!

Hoe kon dat nu? Ook dat is natuurlijk uitgezocht.

Wat bleek? Je wordt beter als je GELOOFT dat een kristal jou geneest. Geloof je daar niet in, dan kun je zoveel kristallen bij je dragen als je wilt, maar het zal niet helpen.

Er is met vrijwilligers geprobeerd wat het effect van het dragen van een kristal is. Vrijwilligers met klachten kregen een ingepakt, onherkenbaar gemaakt kristal mee - of ze kregen een leeg pakje mee.

Vrijwilligers die een leeg pakje meekregen maar die *dachten* dat ze een kristal hadden meegekregen, werden beter. Vrijwilligers die een passend kristal hadden meegekregen maar die *dachten* dat ze een leeg pakje hadden gekregen, werden niet beter.

Deze test laat duidelijk zien, dat het kristal zelf helemaal niets doet. Het gaat om het geloof van degene die het kristal bij zich draagt.

--

Dit laatste is dus meteen het antwoord op je vraag: de genezende werking van kristallen komt niet door de kristallen, maar door het geloof van degene die het kristal bij zich heeft.

We kennen dit als het placebo-effect. In onderstaande link kun je daar meer over lezen.
14 jaar geleden
Ik lees uit je vraag, dat je er vanuit gaat, dat kristallen genezen.
Voor mij is dat nog een vraag.
Wetenschappelijk gezien is het is (nog?) niet bewezen dat ze vanuit zichzelf krachten bezitten.
Voor mijzelf betekent dat overigens niet, dat die krachten er dan DUS ook niet zijn.

In ieder geval is de menselijke geest, of hoe je het ook wilt noemen, zeer sterk en krachtig.
Vele mensen hebben baat bij kristallen: ze kunnen helend en soms zelfs genezend zijn.

Persoonlijk denk ik op dit moment, dat die kracht om te helen en genezen vanuit de mens zelf komt.
Kracht, die men projecteert op een kristal in dit geval (maar dat kan vanalles zijn), als een soort van concentratiepunt om zichzelf bewust dan wel onbewust te helpen.
Soms is het makkelijker om je te focussen op iets buiten jezelf om jezelf te helpen, en daar lijkt mij niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing