Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Acupunctuur hoort bij de alternatieve geneeswijzen. Je moet er open voor staan en de werking is grotendeels gebaseerd op suggestie. Wetenschappelijk onderzoek naar acupunctuur heeft weinig opgeleverd.

http://www.skepsis.nl/acupunctuur.html
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik er wel bij vermelden dat dit soort onderzoeken vaak erg duur zijn en je hier wel een financierder voor nodig hebt? En als die er niet is... Ik ben niet voor of tegen acupunctuur hoor, ik heb er geen ervaring mee. Wat mij alleen wel eens stoort is dat alternatieve geneeswijzen vaak als onwetenschappelijk beschouwd worden, en dit ook wel een komt doordat niemand zo'n onderzoek wil financieren.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hoe kom je daar nou bij? Veel onderzoek is gefinancierd door universiteiten. Ook veel beroepsverenigingen van acupuncturisten hebben onderzoek gefinancierd. Ik wil maar zeggen: er is juist VEEL onderzoek naar acupunctuur gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noemde dit probleem in het algemeen.
Wat betreft acupunctuur weet ik het niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh, ik dacht dat je het speciaal over de acupunctuur had. Hoe dan ook, acupunctuur is heel vaak onderzocht, en heel uitgebreid ook. Daar is veel uitgekomen. Sommige dingen die de acupuncturisten beweren blijken toch wel een beetje waar te zijn - maar andere dingen blijken juist onzin te zijn. We kunnen de uitkomsten van die onderzoeken dus gebruiken om de acupunctuur te verbeteren: verder gaan met de dingen die blijken te werken, en stoppen met de dingen die niet blijken te werken. Helaas denken de acupuncturisten daar heel anders over. Die willen alleen maar horen dat *alles* wat ze geloven ook 100% waar is. Toen dat niet bleek te kloppen, hebben ze helaas de samenwerking met de wetenschap stopgezet. Da's jammer, want nu moet de wetenschap zelf zien te ontdekken welke dingen eventueel wel zinvol zijn. De wetenschap had graag gebruik gemaakt van de jarenlange ervaring van de acupuncturisten. Maar ja, voor samenwerking moeten beide partijen welwillend zijn, en dat is helaas niet het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryo, is hierover misschien info op het web te vinden? Ik dacht gisteren juist aan dit onderwerp.
Cryofiel
13 jaar geleden
Poeh - vast wel. Maar ik zou niet direct weten wáár. Wat ik hierboven heb opgeschreven, heb ik gelezen in boeken, tijdschriften, en - ook - op het Internet. Maar ik heb daar geen verwijzingen van bijgehouden. Je zou eens kunnen gaan zoeken bij diverse skeptische websites. Onze eigen Stichting Skepsis is vrij negatief over acupunctuur; van hen kan ik me eigenlijk alleen de artikelen herinneren waarin het aspect dat in dat artikel werd onderzocht, volledig onwaar bleek te zijn. Over de Vereniging tegen de Kwakzalverij hoeven we het al helemaal niet te hebben. De acupuncturistensites kun je ook direct overslaan. Dat zijn "gelovers". Ik zou beginnen met zoeken bij buitenlandse skeptische sites. Kijk eens op http://skepp.be/ . Of op http://www.csicop.org/ , en specifiek op http://www.csicop.org/si/ . De CSI is een organisatie die, veel meer dan Skepsis, ook misstanden in de reguliere geneeskunde aan de kaak stelt. Hopelijk heb ik je hiermee een aantal ingangen gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat Skepsis betreft, voor wat ik ervan heb gezien, valt het me op dat ze overal negatief over doen. Je leest daar nooit eens wat positiefs over iets wat dan wel toevallig klopt. Alsof men opzettelijk een 100% negatief beeld wil creëren. Maar ik zal die andere sites eens bezoeken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat ligt ook aan de doelstelling van Skepsis: dingen aan de kaak stellen die niet kloppen. Maar lees hun artikel over EMDR eens. Daar wordt, heel eerlijk, verteld dat EMDR wel degelijk helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dat hun doelstelling is, snap ik. Maar daarom is 't nog wel zo eerlijk om niet alleen de dingen te noemen die niet te kloppen, maar ook wat wel klopt. Gewoon voor de volledigheid. Anders wordt 't al snel stemmingmakerij, en dat proef ik wel een beetje, moet ik zeggen. Ik zal dat EMDR artikel eens lezen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Daar geef ik je wel gelijk in. Alles wat ze schrijven is waar. En het is duidelijk, in de zin dat ze niet via slinkse redeneertrucs net doen alsof ze gelijk hebben zonder dat dat zo is. Ze laten echter vaak wel alleen die dingen zien die niet kloppen. Maar ja, als je tienduizend dingen hebt om te onderzoeken en slechts heel weinig vrijwilligers, dan kies je natuurlijk die dingen die het meest in het oog springen. Het EMDR-artikel is een goed voorbeeld van een onderzoek waarvan ze dachten dat ze iets te pakken hadden waar geen hout van klopte, maar wat toch bleek te werken, tegen alle verwachtingen in.

Andere antwoorden (6)

Zelf helpt bij mij acupunktuur wel ik heb neuropatie en het word minder en het kan helpen, zoals mijn acupunkturis zegt om het dak hoger te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan een ondersteunende methode zijn, maar alleen door acupunctuur is nog niemand van zijn verslaving afgekomen.

junken zouden dan hele andere naalden gebruiken :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar ik vind je laatste zin een misplaatste grap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens over de misplaatste grap, en acupunktuur is eigenlijk niet heel eeg naalden ze worden wel gebruikt maat er worden veel meer instrumenen gebruikt zoals glazen vacuum ballen en speciale kruiden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik vond het wel grappig, hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en soms ook stenen, maar dan is acupunctuur een onderdeel van een behandeling en daar gaat het volgens mij niet over.
er bestaat ook electro acupunctuur, laser acupunctuur, en segmentale acupunctuur, maar voor de meeste mensen is acupunctuur gewoon het gebruik van naalden, oftewel de traditionele acupunctuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@dank je Cryo
YESSSS mijn eerste plusje bij deze vraag :))
Acupunctuur ie niet zaligmakend, maar het helpt je wel.
Je moet natuurlijk wel zelf willen.....
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Nee, niet bij mij, mijn schoonzoon en dochter.
We hebben alledrie geprobeerd om zo van het roken af te komen, helaas geen succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen met 25% accupunctuur en 75% wilskracht!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Acupunctuur, samen met de mens, brengt genezing/heling.

Acupunctuur alleen is geen wondermiddel. Je zult er zelf ook het eea voor moeten doen/laten, zo ook in de reguliere geneeskunde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding