Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wanneer kom ik in de wsnp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vaak onmogelijk om in het voortraject (schuldbeheer) te blijven. De meeste bedrijven gaan niet akkoord met een kwijtschelding.
Hierboven las ik dat je met 75 € per week moet rondkomen, maar ook dat ligt aan de gezinssituatie, inkomen e.d. Zelf moest ik rondkomen van 33 € per week, maar ik heb het gered met de WSNP en ben er nu al een ruim jaar uit.
Hamabo schrijft dat je geen nieuwe schulden mag maken (vind ik ook logisch) en dat klopt ook. 'Anders ben je het haasje'....dat is toch heel redelijk? Na 3 jaar WSNP ben je van alles af en heb je werkelijk een schone lei. Natuurlijk kun je ook kiezen voor jaaaaaaarenlange afbetaling van je schulden, maar dan hoeft er ook maar iets mis te gaan (werkloos worden ofzo) en dan ben je verder van huis.
WSNP is zwaar, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

ik heb het antwoord voor je gevonden:

Hoe kom ik in aanmerking voor de Wsnp?

Eerst moet u naar de Gemeentelijke kredietbank (GKB) of de Sociale Dienst in uw gemeente gaan om een schuldhulpverleningtraject te starten, het zogenaamde minnelijke traject. De instantie die deze schuldhulpverlening uitvoert moet gecertificeerd zijn, anders kunt u met de gegevens uit het minnelijk traject geen aanvraag doen in het kader van de Wsnp (artikel 288 lid 2b van de Faillissementswet). Een schuldhulpverlener maakt een inventarisatie van de schuldeisers en de hoogte van de schulden. Daarna probeert hij een akkoord te bereiken met de schuldeisers. Dit houdt in dat er wordt aangeboden een deel van de schuld te betalen tegen kwijtschelding van de rest van de vordering. Wanneer alle schuldeisers akkoord gaan met dit aanbod, is het minnelijk traject gelukt en hoeft u geen aanvraag Wsnp in te dienen. U betaalt dan gedurende een vastgestelde periode via de schuldhulpverleningsinstelling maandelijks een bedrag aan de schuldeisers.

Als één of meerdere schuldeisers niet akkoord gaan, wordt het minnelijk traject als mislukt beschouwd. De schuldhulpverlener stelt dan een verzoekschrift op met als bijlage een verklaring. Beide stukken moeten door u ondertekend zijn. Daarna worden ze naar de rechtbank gestuurd. Na enkele weken ontvangt u een oproep van de rechtbank om bij de rechtbank te verschijnen. Tijdens de zitting vraagt de rechter u om aanvullende informatie en legt hij u meestel nog eens uit welke verplichtingen u heeft als u tot de Wsnp wordt toegelaten. In de meeste gevallen hoort u tijdens die zitting of u wordt toegelaten tot de Wsnp.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Het bovenstaande - prima - antwoord wil nog aanvullen met: probeer altijd het wettelijke traject (WSNP) te voorkomen, je moet 3 jaar rondkomen van 75,- per week en de kans dat het mislukt is heel groot. Zodra je een nieuwe schuld hebt - en dit kan zelfs een kleine (wegen)belastingaanslag zijn - ben je het haasje en wordt de WSNP beëindigd zonder schone lei.
Het minnelijke traject verdiend altijd de voorkeur!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding