Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit geld nep? Zie uitleg

Was net in de winkel en wilde betalen met een 10tje.
Zo'n meisje houd hem onder een bepaalde lamp en zegt deze kan ik niet aannemen. Omdat dat blauwe vakje (europese teken) niet groenverlichte onder die lamp.

Is dit nu echt nep en hoe kan ik checken of hij echt of nep is????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet perse achterdochtig te zijn Sjaan. Bij veel grote winkelketens bijvoorbeeld zijn de werknemers geinstrueerd om al het briefgeld te controleren op echtheid. Dat zij dat toch niet vaak doen is een tweede. Daarnaast gebeurt het met enige regelmaat dat er bijvoorbeeld een vals briefje van 10 (of een willekeurig andere valuta) wordt aangetroffen. Het is dan logisch om een tijdje alle briefjes van dezelfde soort te controleren omdat het dan aannemelijk is dat er meer valse briefjes aankomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij ons in het dorp worden bij de c1000 alle briefjes gecontroleerd ook die van 5 euro

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De kans is groot.
Vals geld wordt door de politie ingenomen. U krijgt hier geen geld voor terug. uitgeven is dus het credo, hoewel u daarbij de ondernemer een oor aan naait. aan u om te besluiten of u het ged aangeeft, of uitgeeft.

In de toekomst: http://www.ecb.int/euro/banknotes/security/html/index.nl.html

n de eurobankbiljetten zijn verschillende echtheidskenmerken verwerkt. Deze stellen u in staat een echt bankbiljet in een oogopslag te herkennen.

Voel de "verhoogde" druk - het speciale drukproces zorgt ervoor dat de bankbiljetten zeer bijzonder aanvoelen.

Kijk naar het bankbiljet en houd het tegen het licht: het watermerk, de veiligheidsdraad en het doorzichtcijfer worden dan zichtbaar. Alle drie de kenmerken zijn zowel vanaf de voorkant als de achterkant te zien.

Kantel het bankbiljet: op de voorzijde ziet u dan de wisselende afbeelding op de hologram. Op de achterkant wordt de glanzende streep (op de biljetten van €5, €10 en €20) of het van kleur veranderende cijfer (op de biljetten van €50, €100, €200 en €500) zichtbaar.

Controleer altijd meerdere echtheidskenmerken. Een bankbiljet is binnen enkele seconden te controleren. U hoeft de biljetten slechts te voelen, ernaar te kijken en ze te kantelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Even mee langs de bank gaan, kunnen ze het zo voor je nakijken

Toegevoegd na 25 minuten:
Hier een link van wikipedia. Kon zo snel niets van het wetboek van strafrecht vinden. Gaat over vals geld. En dus ook het uitgeven daarvan.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Am9raVvRsFoJ:nl.wikipedia.org/wiki/Valsmunterij+wetboek+van+strafrecht+vals+geld&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en dan pakken ze me 10tje af haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het bij de winkel in probeert te wisselen ben je in feite strafbaar. Helemaal als je al weet dat de mogelijkeheid bestaat dat het briefje vals is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, maar nu wist is het ook niet dan kunnen ze mij nu toch niet straffen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, ook als je 't niet wist kunnen ze je er wel degelijk mee straffen. Door 't niet aan te nemen. Dus die straf valt mee :). Maar als uit komt dat je weet dat 't vals is, dan weet ik 't zo net nog niet... Dan kan dat inderdaad erg link zijn. Niet doen. Dus inderdaad: ff bij een bank langs bijvoorbeeld. Of bij de politie.
Eigenlijk weet ik een beter manier.
Je ziet meestal zo'n vakje naast het cijfer en als dat een beetje ribbelig voelt (met je nagel erover) dan is het echt is dat niet zo dan is ie nep!

Maar ik denk dat hij niet nep is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als uit een controle bij de bank blijkt dat het echt is, dan zou ik de winkelier ook nog eens aanspreken, want dan deugt zijn apparatuur niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image