Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wajong hoger dan WIJ/WWB uitkering?

Ik keek net eens op deze site http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-hoog-is-de-wajong-uitkering.html

En als ik het goed heb hoor ik als 23 jarige die 80 tot 100% arbeidsongeschikt is dus 75% van de grondslag per dag a 64,72 euro te krijgen. Dat is dus 48,54 euro. Dit maal 5 dagen per week en dat dan maal 4 weken per maand komt op een totaal van 970,80 euro per maand. Klopt dit zo? En wat voor bedragen moeten daar nog vanaf getrokken worden?

Zoals ik het zie ligt dat bedrag veel hoger dan wat ik krijg als ik een WIJ of WWB uitkering heb.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er werd mij altijd gezegt dat het evenveel is, ik probeer dat nu gewoon uit te zoeken of dat echt zo is en zodoende wat meer duidelijkheid voor mezelf te scheppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Beste Juara,

De Wajong uitkering per dag bedraagt inderdaad 75% van de grondslag wanneer je 80 -100% arbeidsongeschikt bent.

De Wajong wordt echter niet per 4 weken betaald maar per maand. UWV gaat iedere maand uit van het gemiddelde aantal werkdagen. Dit zijn 21,75 dagen per maand.
Daarnaast wordt er 8% vakantiegeld gereserveerd.

Bruto per maand krijg je dus 75% maal de grondslag, maal 21,75 dagen, maal 100/108 (reservering vakantiegeld). Op uwv.nl vind je ook informatie over de hoogte van de Wajong: http://tinyurl.com/39u3lg8

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een reactie van het UWV zelf, dat had ik ik niet verwacht, bedankt voor de informatie.

Andere antwoorden (2)

een wajong uitkering is inderdaad hoger dan een WIJ of een WWB. ligt ook aan de situatie waar je woont (thuis-of-alleenstaand). van een wajong gaat niks af natuurlijk ja vakantiegeld reservering verder als je alleen woont natuurlijk je huur enzo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord. Weet je misschien ook of de Wajong ook een collectieve zorgverzekering kent? Ik heb eens rondgekeken maar kan niets vinden erover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een uitkering heb dan kan je bij de gemeente sociale dienst ook een zorgverzekering aanvragen dat is altijd lager dan bij een andere zorgverzekering, kan je wel terugviinden op internet..ff via google zorgverzekering bij een uitkering. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zo een uitkering en ik heb via de gemeente een verzekering scheelt me 50 euro dan dat ik buiten me uitkering een verzekering zou afsluiten. ik zit al 7 jaar in de uitkering. en al die tijd al een zorgverzekering gehad van de gemeente
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie`s
Ik denk dat je berekening niet helemaal klopt, want in Nederland werken we met bepaalde loonboxen. Maar je zal in ieder geval wel rond de € 915,00 hebben per maand.

Wat betreft je verzekeringen, ja je kan je collectief verzekeren volgens mij wel via de Sociale Dienst, tegenwoordig kan dit al via de Postcode loterij. In december zijn er acties zat. En je komt nu in aanmerking voor zorgtoeslag en huurtoeslag, en dit van het maximale in de maand, voor de ZT is dat € 61.00
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image