Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik begrijp een ding niet, waarom moet iemand naar de voedselbank omdat hij helemaal geen geld (0 euro ) meer heeft vanwege schulden.?

Begrijp mij goed ik ben niet tegen voedselbanken maar er bestaat zoiets al bijstandsnorm en schuldeisers kunnen toch niet meer in beslag nemen als je al tegen die norm zit, of zie ik het verkeerd.

Toegevoegd na 47 minuten:
Bedankt voor jullie antwoorden, maar ze zijn eigenlijk geen antwoord van mijn vraag.
Mijn vraag is eigenlijk: er is een bijstandsnorm volgens mij 90 procent, als je hier tegenaan zit kan er toch niet een bedrag in beslag worden genomen om schulden te betalen, zodat je eronder komt en dan echt geen geld meer hebt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn nogal wat mensen die meer geld uitgeven dan zij hebben. Hierdoor ontstaan schulden die een steeds groter beslag leggen op het inkomen, zeker in het geval nalatigheid bestaat rond de betaling. In deze gevallen is er sprake van verwijtbare hebberigheid (koopziekte) die voor eigen rekening dient te komen. Ook zijn er mensen die langdurig in de bijstand zitten; soms van ouder op kinderen. Je kunt je afvragen waarom deze mensen niet werken, zeker indien in aanmerking wordt genomen dat er steeds meer Polen en Bulgaren naar Nederland moeten komen om het vele werk te doen. Een gedegen werkplicht in plaats van een bijstandsrecht zal de behoefte aan voedselbanken sterk doen afnemen. Wellich zal dit binnenkort het geval zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zijn schulden én schulden. Het eindresultaat is hetzelfde. Er is geen geld voor wat dan ook. Dat mensen dan gesteund worden met voedsel of 2e handsspullen heb ik totaal geen moeite mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer maar eens een aantal jaren te leven van de bijstandsnorm.
Het eerste jaar lukt nog wel, dan kan je nog 'teren' op de spullen die je hebt, maar hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt.
In het begin kan je nog 'schrappen' in je uitgave, maar dat houd op een gegeven moment op en dan moeten er toch nieuwe kleren en schoenen komen, gaat de koelkast stuk enz, je kan zelf wel bedenken welke extra uitgaven je hebt naast je vaste lasten en eten.
Vandaar de voedselbanken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik ben het met je eens dat het eigenlijk in zo'n welvaartsland als Nederland niet voor mag komen. Toch is gebleken dat het nodig is.
De criteria om in aanmerking te komen voor een voedselpakket zijn landelijk vastgelegd. Er wordt uitgegaan van een besteedbaar inkomen voor voeding, kleding e.d. door het netto inkomen te verminderen met de vaste lasten. Voor een huishouden is dit € 175,00 euro per maand wat zou overblijven.
Verder is het mijns inziens prima dat de winkeliers ergens met hun spullen heen kunnen die anders zowiezo weg gegooid zouden worden.
Dat is nog al een welvaartsmaatschappij. Eigenlijk pas je op een erg goede manier een beetje op elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al:
*Ik begrijp een ding niet, waarom moet iemand naar de voedselbank omdat hij helemaal geen geld (0 euro ) meer heeft vanwege schulden.*
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij staat het antwoord er wel maar zie jij het niet. Ik ken de bedragen niet, maar het Rijk bepaalt bijvoorbeeld dat je van x bedrag moet kunnen rondkomen en de rest voor schuldaflossing gebruikt kan worden. In de praktijk is dit niet reëel en kom je niet rond. er hoeft maar iets kleins te gebeuren (je moet een nieuwe fietsbinnenband kopen voor 6 euro) en je hele weekbudget klopt niet meer. En dan praat je al over heel eng brood met hele enge vlokken. Van de voedselbank krijg je wekelijks een krat met voedsel, en daarmee vul je dan de gaten in je te krappe budget. je krijgt dus niet voor elke dag eten, je krijgt een krat met wat de winkeliers toevallig net die week kwijt wilden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijstandnorm ligt veel lager dan 90%:

http://www.st-ab.nl/abwnorm29.htm

Zoals je ziet is dat niet veel geld om van rond te komen. Het probleem is dan ook niet de schulden, maar de onvoorziene uitgave. (zoals hier boven al is gezegd: de wasmachine gaat kapot etc.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we leven in nederland dus als iemand schulden heeft of wat dan ook en daardoor in een schuldsanering zit heeft gewoon recht op de voedsel bank en dat geld ook voor jou als je in die situatie zit (myn norm is 845euro dus reken maar is uit das geen 90% denk na voor je zoiets op goeie vraag zet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding