Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kansberekening: In de Postcodeloterij kan je in het eindspel 5 miljoen winnen. Hoe groot is die kans?

Er van uitgaande dat je het tot de finale hebt gehaald.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

1 op 26 toch?
Die kans wordt aanzienlijk kleiner omdat niemand tot het eind doorgaat. Alleen valt dat lastig te berekenen. Misschien zou je dat uit kunnen besteden aan statistici, die 5 miljoen afleveringen zouden kunnen gaan analyseren.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Makkelijk sommetje. De kans is altijd 50%: of je wint wel of je wint niet.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
die kans is minimaal tenzij je de 5000000 in je koffer hebt en ook tot de laatste koffer door durft te gaan.

Het is dus een combinatie van minieme kans en tot het laatst door durven gokken.

Zal dus 0,000000000000000000001 % zijn
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
de kans dat er een vliegtuig precies op jouw hoofd valt is iig groter
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat is heel ingewikkeld, aangezien er talloze combinaties mogelijk zijn. De kans op 5 miljoen is miniem, maar de kans op een aardig geldbedrag (een paar ton) is al aanzienlijk groter. Het zal een grote berekening worden om te bekijken hoe groot de kans is, en zelfs dan is het getal zo klein dat het niet echt relevant is.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
ten eerste moet je de goede koffer pakken; dat is al 1 op 26.
Dan moet je in het begin veel lage koffers eruit halen en telkens doorgaan. Vervolgens moet je iemand hebben die, als hij/zij alleen nog maar hoge koffers in het spel heeft, een gokje durft te nemen en probeert om steeds hoger te komen.

Als ik daar zou staan, en ik heb nog de miljoen en de 5 miljoen erin, dan pak ik nog een koffer. Maar heb ik 5 ton en 5 miljoen, dan niet en neem ik de deal aan. Zo hoog ligt de lat voor mij persoonlijk, en ik denk dat er zat mensen zijn bij wie hij lager ligt.
Kortom; ik zou er niet vanuit gaan :p
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Als ik het goed heb zitten er 500 mensen in de studio, verdeeld over 20 vakken en zijn er 26 koffers. De rekensom is simpel: 500 X 20 X 26 = een winkans van 1 op 260.000, voordat de uitzending begint. Als jouw vak is uitgekozen als winnend vak is de rekensom net iets anders 26 x 26 = een winkans van 1 op 676. Als je uiteindelijk achter de bewuste tafel met 1 uitgekozen koffer staat dan is de winkans 1 op 26 dat de 5 miljoen in de koffer zit. En die winkans word alleen maar groter naar mate de koffer van 5 miljoen in het spel blijft zitten...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
In mijn geval is die kans absoluut 0%, aangezien ik geen loten meer heb!
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
De kans dat je verliest (de prijs van de loten die je hebt moeten kopen om uberhaubt mee te kunnen doen) is het grootst.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing