Waarom krijg ik pas nu mijn definitieve belastingaanslag over 2017?
Ik krijg pas nu, eind september 2019, mijn definitieve belastingaanslag over 2017 (die overigens gelijk is aan mijn voorlopige aanslag, zodat ik niets hoef bij te betalen en niets terugontvang). Dat is veel, veel later dan eerdere jaren.
Een goede vriend kreeg zijn definitieve aanslag over 2017 ook pas afgelopen week, ook veel later dan anders. Ook bij hem was overigens de definitieve aanslag gelijk aan de voorlopige aanslag.
Het enige dat wij gemeen hebben is:
- een vergelijkbaar inkomen (redelijk bovenmodaal)
- een eigen huis
- een bankrekening in Amerika
Over dat laatste punt: tot in 2016 wisselde Amerika geen financiële gegevens uit met Nederland. Wij moesten onze Amerikaanse bankrekening dus zelf aangeven bij de Belastingdienst (wat we braaf deden). Vanaf 2017 geeft Amerika financiële gegevens automatisch door aan Nederland. De Belastingdienst zag dus in 2017 voor het eerst de Amerikaanse rekening in hun geautomatiseerd ontvangen gegevens.
Is te zeggen wat de oorzaak is van de late bekendmaking van de definitieve aanslag? Ligt dat aan die Amerikaanse rekening? Is de Belastingdienst gewoon traag dit jaar? Hebben we wellicht een extra intensieve controle gehad? Is er iets anders aan de hand? Of is er geen zinnig woord over te zeggen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.