Heeft mijn ex recht op een deel van de erfenis?
Mijn oom is in maart overleden. Op het moment staat zijn huis te koop. Wij hebben in april besloten te gaan scheiden. Als de scheiding rond is voor het huis definitief verkocht is, heeft mijn ex dan recht op een deel van de erfenis?
1.Er is OF geen testament en je erft vanwege erfopvolging, OF er is een testament zonder dat daarin jouw toenmalig partner uitgesloten wordt.
2.Je bent getrouwd in gemeenschap van goederen OF onder huwelijkse voorwaarden waarin geen uitsluiting staat van het delen van erfenissen. In dat geval heeft je toenmalige echtgenoot recht op dat deel van de erfenis, aangezien je oom overleed op het moment dat jullie gemeenschap van goederen nog gold.
Bij het opeisen van je partner van de helft van de gemeenschap van goederen, zit dan dus ook die erfenis in de gvg.
Het maakt niet uit dat het huis pas later verkocht wordt of dat dat al is gebeurd voor dat jullie helemaal klaar zijn met de hele scheidingsprocedure. Wat van belang is is namelijk
-A. moment overlijden oom
-B. de datum waarop het verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank wordt ingediend
Als A voor B ligt, erft jouw op dat moment A. zijnde echtgenoot mee.
Als er dus geen actie is ondernomen is door 1 van de partijen voor de dood van de oom (ofwel vrager en echtgenoot hebben geen huw. voorw. EN/OF oom heeft geen testament opgemaakt met uitsluitingsclausule) en het paar is niet na 2018 getrouwd. Dan valt het huis (de erfenis) in de gemeenschap van goederen. Als wel een van de uitzonderingen geldt dan valt het huis niet in de gvg. Het maakt dan in alle gevallen niet uit wanneer de scheiding afgerond wordt en/of wanneer het huis verkocht wordt. Als je met een bron kan komen die een uitzondering op deze situatie (of een vergelijkbare situatie) kan geven zie ik die graag tegemoet. De situatie die jij schetst staat ver van deze situatie en doet weinig af aan wat ik hier stel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.