Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom staat ander jaarsalaris op loonstrook dan op jaaropgave?

Op mijn loonstrookje staat een bruto jaarsalaris. Dit is echter een fictief bedrag volgens onze HR-afdeling. daardoor komt deze niet overseen met mijn bruto jaarsalaris op mijn jaaropgave. Is dit bij meer mensen zo? Is dit normaal en verklaarbaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
25.1K
ronron1212
5 jaar geleden
Ja dat kan op je jaaropgave komt je totale jaar inkomsten te staan en die heb je ook nodig verder is je bruto maand loon elke maand voldoende
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212 bedankt voor jouw antwoord. Kun je misschien ook toelichten waarom dit bedrag niet klopt? Wanneer ik nl mijn bruto maandloon x12 doe(+ 8% vakantiegeld) dan kom ik op een heel ander bedrag uit dan het bruto jaarsalaris op mijn loonstrook. Waarom vullen ze niet gewoon het juiste bedrag in? We krijgen ieder jaar een brief met het nieuwe bruto jaarsalaris (bij loonsverhoging). Waarom pakken ze dit bedrag dan niet voor op het loonstrookje? Dit voorkomt een hoop vragne bij mij en mijn collega's....
ronron1212
5 jaar geleden
Jaarloonjaar. Je fiscale jaarloon is het heffingsplichtig loon van het vorige jaar. Dit is het bruto jaarloon plus toeslagen en vergoedingen (zoals ploegentoeslag) en min de bruto inhoudingen (zoals pensioen).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Op jaaropgaven staat niet het bruto jaarsalaris (inclusief vakantietoeslag en allerlei andere toeslagen en vergoedingen) maar het fiscaal loon. Dat is niet hetzelfde. Dat is zeker bij meer mensen zo en het verschil is verklaarbaar.

Het brutoloon is het loon dat je met je werkgever overeenkomt en wat in de arbeidsovereenkomst is opgenomen.
Het fiscaal loon is het loon waarover de loonheffing wordt berekend. (Loonheffing is het verzamelwoord voor de loonbelasting en de premies voor de volksverzekeringen).

Enkele veelvoorkomende oorzaken van verschillen tussen brutosalaris en fiscaal loon:

- zeer veel werknemers hebben een pensioen waaraan ze ook zelf meebetalen. Vóór de berekening van de loonheffing wordt die eigen bijdrage in mindering gebracht.

- er zijn ook nogal wat werknemers met een auto van de zaak die die auto ook privé mogen gebruiken. Dat is dus een 'voordeel in natura'. Voor dat voordeel wordt 'fiscaal' een bedrag bij het loon geteld dat o.a. afhankelijk is van de cataloguswaarde van de auto. Die 'fiscale bijtelling' zorgt ervoor dat over het 'voordeel' van het privégebruik loonheffing wordt ingehouden. Die fiscale bijtelling maakt geen onderdeel uit van het brutosalaris.

Op veel loonstroken wordt het fiscaal loon echter wel ergens vermeld. Het kan er ook op staan onder de naam 'loon voor loonheffing' of 'loon voor loonbelasting + premies'. Je kunt daaruit afleiden over welk loon de loonheffing is berekend ('de grondslag').
(Lees meer...)
Computoon
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding