Deurwaarder zegt dat hij de leaseauto van mijn ouders in beslag mag nemen voor mijn schulden mag dat?
Volgens de deurwaarder mag hij de lease auto van mijn ouders in beslag nemen omdat mijn ouders de auto altijd bij ons op de oprit parkeren. Zij doen dit omdat er bij ons voor de deur een camera van de gemeente hangt en er bij hun voor de deur veel in auto’s wordt ingebroken. Mijn ouders naam staat van het begin van het leasecontract op hun naam en ook betalen mijn ouders gewoon de maandelijkse rekening van het lease contract. Voor de duidelijkheid, mijn ouders zijn schulden vrij maar helaas hebben mijn man en ik een schuld die we helaas niet kunnen voldoen. Is dit rechtmatig handelen van de deurwaarder? Ik heb aan de deurwaarder direct uitgelegd dat het niet onze auto was maar zijn antwoord was: “Hij staat bij jullie voor de deur en op naam van je ouders dus daar heb ik niets mee te maken.” Toevallig was mijn vader even bij ons en sprak hem hierop aan en toen waren de godslasterlijke woorden niet van de lucht en waren de deurwaarder zijn letterlijke woorden; “ Dat hij daar schijt aan had, op de zaterdag werkte om een paar centen te verdienen en dat hij een kort geding laat dienen.” Mijn vader vroeg hem nog vriendelijk om zijn taal te kuizen aangezien één van onze kinderen erbij stond waarop de deurwaarder het nodig vond om een stapje dichter naar mijn vader toe stappen. Advies is zeer welkom.
Een deurwaarder mag alleen beslag leggen op: -het inkomen van de schuldenaar
-de bankrekening van de schuldenaar
-de inboedel van de schuldenaar
-andere goederen van de schuldenaar
Zijn de spullen van iemand anders? Dan kan het beslag onrechtmatig zijn. De eigenaar moet dan zijn spullen opeisen bij de deurwaarder. Hij moet wel kunnen bewijzen dat het zijn spullen zijn.
De deurwaarder plakt een aankondiging van de verkoop van uw spullen op de deur of het raam van uw woning. Hij kan de verkoop ook in de plaatselijke krant vermelden. Pas op de aangekondigde datum en tijd worden uw spullen ‘bij opbod’ of ‘bij inschrijving’ verkocht. Degene die het meest biedt op de spullen kan deze dan van de deurwaarder kopen.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de persoon die bij u op een zaterdag op de stoep stond en dergelijke taal bezigde, werkelijk een door de Rechtbank beëdigde en door de Koning benoemde gerechtsdeurwaarder is.
Mijn advies is om van dit bezoek zo spoedig mogelijk een aangifte (melding) te doen bij de Kamer voor gerechtsdeurwaarders.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Amsterdam/Regels-en-procedures/Paginas/Kamer-voor-gerechtsdeurwaarders.aspx
Reële eigendom is de situatie waarin een zaak zowel in juridische als economische zin in overwegende mate aan de eigenaar toebehoort.
In de vraag staat dat het contract op naam van de berijder staat. Ik ga er dus vanuit dat het om private of financial lease gaat. Een vorm van huurkoop. De auto is het onderpand voor de bank, zelf rijdt men er als particulier in.
Economisch eigendom of economisch eigenaar wordt nergens genoemd in het Nederlands Burgerlijk Wetboek (BW). Eigendom is alleen juridisch eigendom, economisch eigendom bestaat niet.
Als gesproken wordt over economisch eigendom duidt het op het bestaan van afspraken die rechten en plichten scheppen tussen de juridische eigenaar en degene die de auto in huurkoop heeft.
Hierbij een afstudeerproject via de Universiteit Tilburg, waaruit blijkt hoe ingewikkeld de rechten en plichten liggen bij private of financial lease. Het Burgerlijk procesrecht, formeel Privaatrecht, een recht vol voetangels en klemmen.
http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=128963
Vragensteller moet deze details beslist niet allemaal meedelen op een openbare Vraag-en-Antwoordsite. De details zijn privé. Daar kan ik ook niets mee, ieder detail kent weer meerdere details.
De vragensteller moet zelf beslissen welke delen van het antwoord op zijn benarde positie van toepassing kunnen zijn.
Of de deurwaarder wel of geen beslag kan leggen op de auto die hij ziet op de oprit van de vragensteller is van veel factoren afhankelijk. De mogelijkheid is er, daar draait het antwoord om. Of en welke factoren er van toepassing zijn behoort de deurwaarder per geval te kennen.
http://www.nienhuisjurist.nl/klachten-over-deurwaarders/
Van mijn kant: einde disputatie.
onbegrijpelijk dat in het geval van een financial lease wordt gezegd dat de economische
eigendom bij de lessee ligt.74 Het begrip economisch eigendom bestaat echter
vermogensrechtelijk gezien niet.75
Je geeft aan schulden te hebben. Deze deurwaarder gaat er duidelijk vol in, en hoewel je misschien gelijk hebt, ga je dat niet zomaar krijgen. Je gaat eerst slepende discussies krijgen met de deurwaarder die je veel tijd en energy gaan kosten: Dit gaat eindigen met WSNP en/of beslaglegging. Daarom is mijn advies om de deurwaarder te bellen en een betalingsregeling af te spreken (en om je er vervolgens ook aan te houden). Verder is verstandig, om misverstanden en onterecht beslag met bijbehorend gedoe te voorkomen, als je ouders voorlopig hun auto niet meer op jouw oprit parkeren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.