Mag ik geld opnemen van mijn opa na zijn overlijden?
Beste,
Ik heb een dringende vraag en hopelijk kan iemand mij helpen.
Mijn opa is de 22e overleden onverwachts overleden, hij wilde nog zijn geld aan mij geven (kleinzoon) maar omdat het zo onverwachts is gebeurd hebben we dit niet meteen gedaan. Nu heb ik het geld zelf de 22e na zijn overlijden van zijn rekening gehaald omdat dat zijn wens was hij wilde altijd dat het naar mij toe ging. Is dit strafbaar? krijg ik een boete? Ik kan hier nergens iets op vinden.
Ik zou een antwoord heel erg op prijs stellen!
na overlijden ---vervallen machtigingen direct--- en is het de bedoeling dat eerst wordt uitgezocht van wie de banktegoeden zijn. Zodra het overlijden bij de bank wordt gemeld blokkeert men de bankrekening. Pas als duidelijk is wie de rechtmatige erfgenamen zijn van het tegoed zal de bank de rekening deblokkeren.
Had u wel een machtiging dan was deze ongeldig na overlijden van uw grootvader en is het leeghalen van de rekening een slecht idee, een illegale handeling dus.
De executeur kan aangifte doen bij de politie van onttrekken van goederen aan de nalatenschap en een vordering tot terugbetaling starten via de rechtbank.
Zelfs als het een schenking vóór het overlijden was geweest en deze zou vallen onder de 180dagenregel blijft het bedrag een onderdeel van de erfenis.
Dus: als het niet om een en/of rekening gaat, (samen met u en uw grootvader) en u zelfs niet in het bezit was van een machtiging (die overigens op het tijdstip van leeghalen vervallen was) en denkt er met alleen een boete vanaf te komen bent u erg optimistisch. Ik zie de gevolgen voor uw onrechtmatige en overhaaste daad somber is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.