Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik een prepaid credit card aanschaffen als ik onder bewind sta?

Op social media stelde ik een vraag waarin ik tevens aangaf dat online bestellen voor mij niet mogelijk is en afhankelijk ben van gewone winkels, waarop iemand antwoordde dat een prepaid credit card wellicht een oplossing was omreden dat je deze kaart simpelweg kunt krijgen bij een Primera zaak en hem met contant geld kunt opladen.

Toen ik hierover ging Googlen vraag ik mij af of wél kan. Mijn gevoel hierover zegt van niet of heb ik het dan wellicht fout?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. Je krijgt als je onder bewind staat immers leefgeld. Wat je met dit geld doet mag je zelf weten. Eten kopen, maar ook een prepaid credit card is mogelijk.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Wat jij 'mag' hangt natuurlijk van overleg met je bewindvoerder af. Maar ik schat de kans bijna 100% in dat die geen toestemming zal geven.

Iets anders is misschien een 'debit card'.

Een 'debit card' is het zelfde als een credit card, met dit verschil dat je hem vooraf op moet laden.
Betalingen met zo'n kaart brengen je dus nooit in de schulden, terwijl je er tóch on-line aankopen e.d. mee kan doen.

Schaf er wel eentje aan bij een betrouwbare bank/maatschappij.
Oh... en overleg altijd van tevoren met je bewindvoerder ! Hij/zij kan je helpen en begeleiden met de card !
Toegevoegd op 21 november 2018 08:53: tekst
Zeer waarschijnlijk niet de prepaid credit card of (prepaid) debitcard die je zelf via IBAN-rekening moet opwaarderen, aangezien die mogelijkheid meestal ontbreekt als je onder bewind staat, en waar ook nog de mogelijkheid op ontstaat dat je een negatief saldo oploopt.

---
https://debewindvoerster.nl/veelgestelde-vragen/#bankrekening
"Kan ik gebruik maken van internetbankieren?
De rekeningen die wij openen bij de ABN AMRO zijn niet geschikt zijn voor internetbankieren. De bewindvoerder beheert uw inkomsten en vermogen. In uw Online Kasboek kunt u de betalingen zien die wij voor u uitvoeren."
(Als je niet je leefgeld niet vrij mag besteden via iDeal, wordt dat een onmogelijkheid, als jouw bewindvoering dezelfde regels hanteert)
---

Wat wel een mogelijk is, is de voor geladen prepaid creditcard (cadeaubon creditcard) met een vastbedrag en welke dus niet samenwerkt met een bankrekening. Het is vergelijkbaar met een cadeaukaart. Je kan dus met je gepinde leefgeld naar een Primera gaan en deze kaart kopen.

https://www.primera.nl/cadeaukaarten/cadeaubon/voor-hem/mastercard-25
(dit is natuurlijk een website/webshop-voorbeeld, maar aangezien de Primera ook vaste winkels heeft kan je deze met gepind leefgeld kopen in een fysieke winkel)
---
Besef wel goed dat je in het geval van het voorbeeld dus 25 euro betaalt voor iets met €21,05 aan waarde.
Je kan deze voorgeladen prepaid cc gebruiken tot het geld op is, en daarna kan je er niks meer mee.
---
Dit type ppcc/ppdc is dus geen lening, is zonder bankrekeninggebruik, heeft geen kans op negatief saldo, en is financieel vergelijkbaar met een cadeaubon kopen. Dit kan dus zonder je bewindvoering op de hoogte te stellen/te vragen, aangezien ik aanneem dat je ook voor een cadeaubon geen advies hoeft in te winnen bij je bewindvoering.
---
Dus JA dat mag, zolang je maar wel het juiste type prepaid creditcard/debitcard koopt, het type waar het bedrag al op voorgeladen is, de zgn cadeaubon creditcard.
---
Dit antwoord gaat overigens over de aankoop van de cadeaubon creditcard. Of alle webshops ook een aankoop op jouw naam zullen accepteren is een andere vraag.
Toegevoegd op 23 november 2018 13:54: tekst
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing